Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2914961_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
3. oktober 2024
2024-3735
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. september 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget
(MFU) Preben Bang Henriksen (V).
Spørgsmål nr. 437:
Når henses til dels antallet af klagesager for Trafikstyrelsen, dels
det forhold at der verserer og har verseret tusindvis af såvel tidli-
gere som aktuelle klagesager ved domstolene, og dels til det forhold
at der i 2023 alene i Københavns Byret er modtaget 11.003 flykla-
gesager, mener ministeren da, at Danmark opfylder Passagerfor-
ordningens (261/2004) bestemmelser i artikel 16.1 om at oprette et
organ (her Trafikstyrelsen), der træffer nødvendige foranstaltnin-
ger til at sikre, at passagerernes rettigheder overholdes?
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet således, at antallet af de indbragte klagesa-
ger på flypassagerrettighedsområdet for såvel domstolene som hos
Trafikstyrelsen, rejser spørgsmål om der fra dansk side leves op til
de krav forordningen fastsætter, om at det kompetente organ skal
træffe de nødvendige foranstaltninger for at sikre at passagerens
rettigheder overholdes.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser føl-
gende:
”Trafikstyrelsen er det kompetente organ til at behandle klagesager
efter forordning 261/2004. Det er på nuværende tidspunkt ikke et
krav, at klagesager alene skal behandles ved styrelsen, før anden
behandling, hvorfor det også er muligt at anlægge civile retssager
herom ved domstolene. ’Udvalget for forberedelse af ny flerårsaf-
tale
for domstolene’/’Rørdam-udvalget’,
nedsat af Justitsministe-
ren, har senest berørt denne mulighed i forbindelse med udarbej-
delse af deres endelige rapport.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 437: MFU spm. om ministeren mener, at Danmark opfylder Passagerforordningens (261/2004) bestemmelser i artikel 16.1 om at oprette et organ (her Trafikstyrelsen), der træffer nødvendige foranstaltninger til at sikre, at passagerernes rettigheder overholdes
2914961_0002.png
Side 2/2
Domstolsprøvelse er en mulighed, som mange benytter sig af, men
især retshjælpsvirksomhederne, der blandt andet kan opnå en hø-
jere gevinst ved at føre en klagesag ved domstolene end ved at lade
Trafikstyrelsen behandle klagen, da salærets størrelse afhænger af
ressourceforbruget med den konkrete sag. Hvordan retshjælpsvirk-
somheder vælger at organisere sig på, er uden for styrelsens kom-
petence.
Trafikstyrelsen kan desuden henvise til besvarelse af TRU spørgs-
mål nr. 435, hvori styrelsens håndhævelseskompetence samt an-
klagemyndighedens mulighed for at strafforfølge luftfartsselskaber
er nærmere beskrevet. Der kan ligeledes henvises til den tidligere
besvarelse af TRU spørgsmål nr. 243, hvoraf det fremgår hvor
mange sager Trafikstyrelsen har oversendt til anklagemyndigheden
fra 2020- februar 2024.
For nærmere spørgsmål om domstolenes behandling af ’flysager’,
kan der henvises til justitsministeren.
Trafikstyrelsen kan slutteligt oplyse, at styrelsen gennem de sene-
ste år har været særligt optaget af at informere passagerer om de-
res rettigheder, hvilket konkret har vist sig ved egne online-kam-
pagner på Facebook samt deltagelse i podcasts sammen med For-
bruger Europa. Fokus har her bl.a. været på at informere om, at
passagerer kan indgive en klage gratis til styrelsen, og at anvendel-
sen af retshjælpsvirksomheder er unødvendig.”
Jeg kan henholde mig til det af Trafikstyrelsen oplyste. Ydermere
kan jeg oplyse, at det er min vurdering, at der fra dansk sides leves
op til de krav der er fastsat i medfør af flypassagerrettighedsforord-
ningen.
Jeg vil dog gerne medgive, at der ikke er nogen tvivl om, at forord-
ningen ikke kan håndtere de udfordringer, som vi ser i dag. Både
Trafikstyrelsen og Transportministeriets departement følger aktivt
udviklingen på passagerrettighedsområdet, og jeg håber, at en for-
handling om ændring af flypassagerrettighedsforordningen kan
genoptages snarest.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen