Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
3. oktober 2024
2024-3735
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. september 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget
(MFU) Preben Bang Henriksen (V).
Spørgsmål nr. 434:
I det omfang at en klagebehandling i Trafikstyrelsen fordrer en
henvendelse til flyselskabet først, har Trafikstyrelsen da sikret sig,
at passagererne på en nem måde kan klage til selskaberne, dvs. at
flyselskaberne har angivet mailadresse og evt. adresse og telefon-
nummer på billet eller på andre dokumenter? I hvilket omfang har
Trafikstyrelsen sikret sig, at flyselskaberne individuelt har givet
passagererne skriftlig klagevejledning, jf. Passagerforordningens
(261/2004) artikel 14? Og mener ministeren, at det store antal sa-
ger hos retshjælpsselskaberne - formedes et vindergebyr på 25 % -
er et udtryk for, at passagererne på nem og effektiv måde kan klage
og dermed få fuld berettiget kompensation?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser føl-
gende:
”I forbindelse med behandling af en klagesag ved
Trafikstyrelsen,
stilles der krav om, at passageren har henvendt sig til luftfartssel-
skabet først med sit krav. Såfremt passageren ikke modtager et
svar fra luftfartsselskabet inden for seks uger eller det modtagne
svar er utilfredsstillende, kan passageren gratis oprette en sag ved
Trafikstyrelsen, der herefter vil behandle klagen.
Det fremgår af forordning 261/2004, art. 14, at det transporte-
rende luftfartsselskab skal informere passagererne om disses ret-
tigheder i tilfælde af en boardingafvisning, aflysning eller forsin-
kelse. Luftfartsselskabet skal endvidere udlevere informationer
om, hvordan de kan henvende sig til den nationale kompetente
myndighed i medfør af art. 16, men styrelsen kan dog ikke på nu-