Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. september 2024
2024-3713
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. august 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Meilvang (LA).
Spørgsmål nr. 431:
Mener ministeren, at det ville være fornuftigt at genoverveje vis-
dommen i at etablere en grøn indenrigsrute i lyset af en udvikling,
hvor store projekter som f.eks. energiøen i Nordsøen er kuldsejlet,
så produktionen af E-fuels er rykket længere væk?
Svar:
Jeg vil først og fremmest understrege, at luftfartsektoren er en af
de mest vanskelige transportformer at omstille til at være grøn. Der
er fx i øjeblikket ikke de samme muligheder for at elektrificere et
større fly, som der er med en lastbil. Der ligger derfor en stor op-
gave i at udvikle og modne de teknologier, som kan gøre luftfarten
grøn.
Teknologier, som kan gøre luftfarten grøn, er i rivende udvikling,
men er stadig betydeligt dyrere end konventionelt flybrændstof,
hvilket lægger en begrænsning på investeringer i udvikling og mod-
ning af dem. Jeg mener, at staten her kan spille en rolle ved at
mindske merprisen på de grønne teknologier for derigennem at
øge incitamentet for markedet til at udvikle og bruge dem.
Regeringen har sammen med Enhedslisten og SF indgået aftalen
Grøn luftfart i Danmark,
hvor der blandt andet afsættes en pulje
på ca. 800 mio. kr. til at etablere en grøn indenrigsrute fra 2025.
Der er ingen tvivl om, at det er et ambitiøst initiativ, og det er også
meningen, da det er med til at skubbe på udviklingen.
Puljemidlerne udmøntes ved udbud og med den politiske aftale er
det besluttet at udelukke første generations brændstoffer fra at
kunne modtage støtte. Det er efterfølgende yderligere præciseret,
at det kun er brændstof, der lever op til fælleseuropæiske definitio-
ner for, hvad der udgør bæredygtigt brændstof, som kan modtage