Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2920156_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
11. oktober 2024
2024-3713
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. august 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Meilvang (LA).
Spørgsmål nr. 429:
Vil ministeren be- eller afkræfte, om det er meningen, at brænd-
stoffet i den grønne indenrigsrute primært skal basere sig på brugt
madolie? Og i så fald vil ministeren da forholde sig til, om det er
smart på den måde at skubbe på efterspørgslen for brugt madolie,
når der er risiko for, at den olie man importerer er ny palmeoile,
som kan være forbundet med klimaskadelig afskovning?
Svar:
Omstillingen af luftfarten kræver modning og udvikling af ny tek-
nologi, og etableringen af en grøn indenrigsrute fra 2025, der føl-
ger af aftalen
Grøn luftfart i Danmark,
er en mulighed for konkret
at skubbe på markedet ved at udbyde tilskud til meromkostningen
ved køb af grønne drivmidler.
Med aftalen er det besluttet, at støttemidlerne skal forholde sig tek-
nologineutralt, således at teknologiudviklingen sker på markedsvil-
kår, og at det vil være de grønneste, mest konkurrencedygtige og
omkostningseffektive grønne teknologier, der vil vinde udbuddet.
Da spørgsmålet angår bæredygtighedskriterier for brændstof, har
jeg indhentet bidrag fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet oplyser følgende om bæ-
redygtighedskriterier for andengenerationsbrændstoffer, som jeg
kan henholde mig til:
”Direktivet
for vedvarende energi (VE-direktivet) fastsætter bære-
dygtighedskriterier for biobrændstoffer. Andengenerations bio-
brændstoffer (2. g) er defineret ved at være baseret på råvarer opli-
stet på VE-direktivets bilag IX, som er karakteriseret ved at være
rest- og affaldsprodukter. Anvendelse af rest- og affaldsprodukter
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om ministeren vil be- eller afkræfte, om det er meningen, at brændstoffet i den grønne indenrigsrute primært skal basere sig på brugt madolie
2920156_0002.png
Side 2/2
øger ikke efterspørgslen på nyt dyrkningsareal, hvorfor andengene-
rations biobrændstoffer ikke er forbundet med en afskovningsef-
fekt (ILUC-effekt),
jf. VE-direktivet.
Andengenerations biobrænd-
stof kan bl.a. laves af brugt fritureolie eller animalsk fedtaffald.
I VE-direktivet er der regler og værn for kategoriseringen og an-
vendelse af rest- og affaldsprodukter. I tvivlstilfælde træffer Ener-
gistyrelsen afgørelse om, hvorvidt biobrændstof er produceret på
rest- og affaldsprodukter, bl.a. på baggrund af affaldsmyndighe-
dens vurdering af konkrete materialer. Ved klassificeringen af af-
fald skal affaldshierarkiet følges, således materialet benyttes på hø-
jest muligt niveau. Jomfruelige olier som fx ny palmeolie kan der-
med ikke kategoriseres som affald, og vil ikke kunne bruges som
råvarer til fremstilling af andengenerations biobrændstoffer. Her-
udover fremgår det, at råmaterialer ikke forsætligt må modificeres
til at blive regnet for affald.
Import og brug af andengenerations biobrændstoffer følger chain
of custody princippet, således at der skal videregives bæredygtig-
hedsoplysninger igennem produktionskæden fra råmaterialepro-
ducent til brændstofleverandøren. Brændstofleverandøren er ved
lov underlagt overholdelse af de fastsatte bæredygtighedskriterier.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen