Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2909684_0001.png
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon +45 7221 8800
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Dato: 03-09-2024
Sagsnr.: 2024-176808
Dokumentnr.: 2893218
Sagsbehandler: SIKOR
3. Afrapportering om postmarkedet anno 2024
Fra den 1. 2024 januar trådte den nye postlov i kraft, som ophævede befordringspligten for
indenlandske breve og pakker. Som følge heraf har Trafikstyrelsen fået ansvaret for at overvåge
postmarkedet og derigennem sikre, at markedet fungerer.
Markedsovervågning sker fortsat således, at styrelsen regelmæssigt gennemfører undersøgelser
for at vurdere, om der fortsat leveres landsdækkende posttjenester til ensartede priser uanset
geografisk placering. Undersøgelserne kan variere baseret på styrelsens løbende viden og erfa-
ringer om markedsudviklingen.
I 2024 gennemføres der månedligt markedsundersøgelser, og der er siden sidste afrapportering
til departementet gennemført markedsundersøgelser for maj, juni, juli og august.
Trafikstyrelsen har også primo september 2024 afsluttet det administrative tilsyn med de po-
stvirksomheder, som har tilladelse til at udøve erhvervsmæssig postbefordring. Formålet med
dette tilsyn er at sikre, at postvirksomhederne fortsat opfylder kravene for deres tilladelse.
Tilsynet omfattede bl.a. kontrol af, om generelle forretningsbetingelser, klagestatistikker og ser-
vicekvalitetsmålinger var tilgængelige på virksomhedernes hjemmesider. Alle virksomheder har
opdateret deres informationer, og tilsynet er afsluttet.
1. Antal postvirksomheder
Siden sidste afrapportering har Trafikstyrelsen ikke givet nye tilladelser til erhvervsmæssig po-
stbefordring. Der er således fortsat 10 postvirksomheder med en posttilladelse.
Da kontraktpakker bliver omfattet af postloven pr. 1. oktober 2024, skal postvirksomheder, som
alene befordrer kontraktpakker, senest den 1. oktober 2024 have opnået en posttilladelse. Sty-
relsen har informeret relevante virksomheder om det nye krav om posttilladelser ad flere om-
gange. Dette har medført, at 8 virksomheder aktuelt har anmodet Trafikstyrelsen om tilladelse
til erhvervsmæssig postbefordring. Styrelsen forventer, at der vil blive udstedt tilladelse til alle
otte virksomheder inden den 1. oktober 2024.
Side 1 af 3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 427: Spm. om, hvad de månedlige undersøgelser af udviklingen på postmarkedet, herunder om markedet sikrer landsdækkende indsamling og omdeling af breve og pakker til ensartede priser for standardprodukter, har vist
2909684_0002.png
2. Postvirksomheder med landsdækkende posttilladelse
Der er ikke sket ændringer i forhold til postvirksomheder med landsdækkende posttilladelse.
Post Danmark A/S (herefter PostNord) og Dansk Avis Omdeling A/S og dao Distribution Øst A/S
(herefter dao) er fortsat de eneste virksomheder med landsdækkende tilladelse til postbefordring
af breve og pakker.
Herudover har Generel Logistics Systems Denmark A/S (herefter GLS) fortsat tilladelse til lands-
dækkende postbefordring af pakker.
Siden 2. afrapportering er der sket flere ændringer i PostNord og dao's ydelser, men ingen af
ændringerne vedrører brevområdet.
PostNord
PostNord har reduceret udbuddet af paller og stykgods, kurer, InNight Next Day og part and full
load.
Som en del af en ny forretningsstrategi har PostNord også nedlagt 175 stillinger med henblik på
at fokusere mere på pakkeposten. Samtlige af de nedlagte stillinger er i PostNord Logistics, som
bl.a. fragter stykgods og varer på paller.
PostNord har, som led i strategien, samlet en del af sine aktiviteter ved at lægge brevforretnin-
gen under pakkeforretningen. PostNord udtaler i en pressemeddelelse, at formålet med den nye
strategi er at blive den bedste på pakkeområdet.
dao
dao har introduceret afhentningsservicen daoPICKUP, hvor kunder kan booke afhentning af pak-
ker eller breve ved en privatadresse. Servicen kan tilkøbes for 10,00 kroner på dao’s hjem-
meside.
Derudover har dao også lanceret Magsroom, som er en online bladkiosk, med magasiner, uge-
blade og tegneserier, hvor leveringen altid er uden fragtomkostninger.
Der er nu også mulighed for at købe brevmærker som sælges i ark á 64 stk. og findes både til
breve op til 100 gram og op til 250 gram.
Efter at have vundet første udbud, skal dao overtage ansvaret for håndtering af blindeforsen-
delser i Danmark fra den 1. november 2024. I den mellemliggende periode er PostNord fortsat
udpeget til at varetage opgaven.
Trafikstyrelsen modtager fortsat få henvendelser og klager i forbindelse med de nye regler på
området. Styrelsen har således i hver måned af 2024 modtaget færre klager og henvendelser
om priser, levering osv., sammenlignet med samme periode i 2023.
3. Kvalitetsmålinger på brevområdet
Siden sidste afrapportering har Trafikstyrelsen modtaget resultaterne fra kvalitetsmålingerne af
dao og PostNord, udført af det eksterne firma Verian (tidligere Gallup).
Formålet med undersøgelsen var at evaluere de to virksomheders leveringstider for almindelige
indenlandske breve i forhold til EU’s kvalitetsstandarder.
Side 2 af 3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 427: Spm. om, hvad de månedlige undersøgelser af udviklingen på postmarkedet, herunder om markedet sikrer landsdækkende indsamling og omdeling af breve og pakker til ensartede priser for standardprodukter, har vist
2909684_0003.png
Målingerne har vist, at der er nogle uklarheder i forhold til målemetoderne, hvorfor resultatet
ikke kan anvendes som en egentlig måling af virksomhedernes kvalitet. Styrelsen vil nu indgå i
dialog med dao og PostNord Danmark om målingerne mhp. at tilpasse målemetoden. Det er
forventningen, at en ny kvalitetsmåling vil blive udført i sidste kvartal af 2024.
5. Medieovervågning
Der har sidsen sidst afrapportering (maj, juni, juli og august måned) været 20 artikler, medie-
eller radioindslag om postområdet på tværs af alle medietyper ifølge infomedias medieover-
vågning. Det er fire artikler færre end ved sidste afrapportering. Styrelsen har i august måned
fået adgang til WatchMedier, så vi nu har adgang til artikler fra 25 erhvervsmedier.
Historierne varierer i indhold, men et gennemgående tema er stadig afskaffelsen af befordrings-
pligten og dens indvirkning på forskellige aktører på postmarkedet. Der har bl.a. været historier
om PostNord, som omhandler forsvundne eksamensopgaver og nedlagte stillinger. Derudover
har der været flere artikler om dårlige arbejdsforhold for bude hos dao.
Antallet af historier i medierne ligger dog ikke på et usædvanligt højt niveau, hvorfor der ikke
på den baggrund kan siges at være tegn på markedssvigt eller lignede problemer.
6. Bæredygtighedsforum
Af den politiske aftale, som ligger til grund for den nye postlov, fremgår det, at der skal oprettes
et bæredygtighedsforum på postområdet, og at dette forum har til formål at sikre opmærksom-
hed på branchens miljø- og bæredygtighedstiltag.
Trafikstyrelsen har været i dialog med brancheforeningerne samt postvirksomhederne for at
modtage deres input til, hvordan forummet vil kunne etableres og i forhold til hvilke emner, der
kunne bringes op på bæredygtighedsforummet. Styrelsen er ved at gennemgå de indkomne svar
for at vurdere, hvad næste skridt i processen med bæredygtighedsforummet bør være.
Side 3 af 3