Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2909683_0001.png
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon +45 7221 8800
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Dato: 21-05-2024
Sagsnr.: 2024-172569
Dokumentnr.: 2605588
Sagsbehandler: SIKOR
2. afrapportering om postmarkedet anno 2024
Den 1. januar trådte en ny postlov i kraft, hvor befordringspligten for indenlandske breve og
pakker blev afskaffet. Derfor har Trafikstyrelsen fået til opgave at overvåge postmarkedet og
derigennem sikre, at markedet er velfungerende.
Markedsovervågningen vil ske ved, at styrelsen med jævne mellemrum gennemfører undersø-
gelser af markedet med henblik på at vurdere, om markedet forsat leverer landsdækkende po-
sttjenester til ensartede priser uanset geografisk placering. Undersøgelsernes nærmere indhold
kan variere fra måned til måned, og vil afspejle og blive baseret på den viden og de erfaringer
om markedsudviklingen, som styrelsen således opnår. Hvis styrelsen f.eks. oplever udfordringer
med levering af post i et specifikt område, vil der være særligt fokus på dette område i den
månedlige markedsundersøgelse.
I 2024 gennemføres markedsundersøgelserne månedsvist. Der er gennemført månedlige mar-
kedsundersøgelser for februar, marts og april, og denne afrapportering er bl.a. baseret på disse
undersøgelser.
1. Antal af postvirksomheder
Trafikstyrelsen har ikke, siden sidste afrapportering, meddelt yderligere tilladelse til erhvervs-
mæssig postbefordring.
Kontraktpakker bliver omfattet af postloven pr. 1. oktober 2024 og postvirksomheder, som
alene befordrer kontraktpakker, skal derfor senest den 1. oktober 2024 have opnået en posttil-
ladelse.
Den 8. november 2023 kontaktede Trafikstyrelsen seks virksomheder med information om de
nye regler ift. kontraktpakker. Herudover har Trafikstyrelsen, på sin hjemmeside siden lovæn-
dringens ikrafttræden, orienteret om det nye krav om posttilladelse ved befordring af kontrakt-
pakker. I begge tilfælde har styrelsen opfordret eventuelt berørte virksomheder til senest den
Side 1 af 3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 427: Spm. om, hvad de månedlige undersøgelser af udviklingen på postmarkedet, herunder om markedet sikrer landsdækkende indsamling og omdeling af breve og pakker til ensartede priser for standardprodukter, har vist
2909683_0002.png
1. marts 2024 at ansøge om tilladelse med henblik på at sikre tilstrækkelig procestid til sags-
behandlingen af ansøgningerne, herunder indhentelse af eventuelt manglende dokumentation
fra virksomhederne.
Trafikstyrelsen har pr. 15. maj 2024 modtaget tre ansøgninger om tilladelse til erhvervsmæs-
sig postbefordring. Trafikstyrelsen vil i løbet af maj 2024 igen kontakte berørte virksomheder
via brev for at afklare, hvorvidt de skal have tilladelse til at drive postvirksomhed. I den forbin-
delse vil der blive taget kontakt til yderligere seks virksomheder udover de oprindelige seks
kontaktede virksomheder.
2. Postvirksomheder med landsdækkende posttilladelse
Der er ikke sket ændringer i forhold til postvirksomheder med landsdækkende tilladelse.
Post Danmark A/S (herefter PostNord) og Dansk Avis Omdeling A/S og dao Distribution Øst A/S
(herefter dao) er fortsat de eneste virksomheder med landsdækkende tilladelse til postbefordring
af breve og pakker.
Herudover har Generel Logistics Systems Denmark A/S (herefter GLS) fortsat tilladelse til lands-
dækkende postbefordring af pakker.
Der er, siden første afrapportering, ikke sket ændringer i hverken Post Danmarks eller GLS’
ydelser, men dao har opdateret deres udenlandske pakkeydelser.
3. Kvalitetsmålinger
Trafikstyrelsen har indgået aftale med et eksternt firma, som skal udføre kvalitetsmåling af de
to landsdækkende postvirksomheder på brevområdet. Formålet med undersøgelsen er at måle
kvaliteten af postbefordringen hos de to landsdækkende postvirksomheder på brevområdet.
Kvalitetsmålingerne foretages ved at sende 1.070 testbreve ud med hhv. dao og PostNord, hvor
modtagerne i undersøgelsesperioden dagligt skal tømme deres brevkasse og registrere, når de
modtager et testbrev. På denne måde registreres brevenes ankomsttid fra indleveringssted til
modtager. Ud fra dette måles kvaliteten af de to landsdækkende virksomheder.
Der er i målingen fokus på, at både indleveringssteder og modtagere er repræsentativt fordelt i
hele landet. Det betyder, at der er modtagere i alle fem regioner fra både by og land og fra både
huse og etageejendomme. Ligeledes anvendes store såvel som små indleveringssteder i alle fem
regioner. Fordelingen af undersøgelsens samlede testbreve er sammensat med henblik på, at
man så vidt muligt følger den danske befolknings fordeling på regioner.
Det eksterne firma leverer en rapport over kvalitetsmålingens resultater til Trafikstyrelsen i ul-
timo juni. Trafikstyrelsen vil efterfølgende sende rapporterne i høring til de to postvirksomheder.
4. Henvendelser på baggrund af de nye regler
Det er fortsat yderst begrænset, hvad Trafikstyrelsen har modtaget af henvendelser på baggrund
af de nye regler på området. Siden første afrapportering har styrelsen i februar, marts og april
Side 2 af 3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 427: Spm. om, hvad de månedlige undersøgelser af udviklingen på postmarkedet, herunder om markedet sikrer landsdækkende indsamling og omdeling af breve og pakker til ensartede priser for standardprodukter, har vist
2909683_0003.png
modtaget færre henvendelser omhandlende priser, levering osv., end tilsvarende i de foregå-
ende år.
Trafikstyrelsen kan konstatere, at der er sket et fald i antallet af klagesager modtaget efter 1.
januar 2024 i forhold til antallet af klagesager modtaget i samme periode i 2023.
5. Medieovervågning
Trafikstyrelsen følger fortsat mediedækningen på postområdet. Der har i februar, marts og april
(01/02-2024-30/04-2024) været 24 artikler, medie- eller radioindslag om postområdet på tværs
af alle medietyper ifølge infomedias medieovervågning.
Historiernes indhold er varieret, men et gennemgående emne er ophøret af befordringspligten,
og hvordan dette har påvirket forskellige aktører på postmarkedet, hvor der er særligt fokus på
PostNord.
Antallet af historier i medierne ligger ikke på et usædvanligt højt niveau, hvorfor der ikke på den
baggrund kan siges at være tegn på markedssvigt eller lignede problemer.
6. Kontakt til de landsdækkende postvirksomheder
Trafikstyrelsen har, som led i den styrkede tilsynsindsats på postområdet afholdt halvårlige mø-
der med dao og PostNord, der er de to postvirksomheder, som har tilladelse til landsdækkende
postbefordring på brevområdet.
Møderne har til formål at danne rammen for gensidig dialog mellem styrelsen og postvirksom-
hederne. Trafikstyrelsen vil under møderne få indblik i, hvordan postvirksomhederne tilpasser
forretningen i takt med markedsudviklingen, og hvordan de løser eventuelle udfordringer.
En del af dagsordenen til begge møder var, at Trafikstyrelsen anmodede virksomhederne om en
række af oplysninger til brug for styrelsens markedsovervågning.
7. Bæredygtighedsforum
Det fremgår af den politiske aftale af 27. juni 2023, at der skal oprettes et bæredygtighedsforum
for postoperatører, og at dette forum har til formål at sikre opmærksomhed på branchens miljø-
og bæredygtighedstiltag.
Trafikstyrelsen indleder arbejdet med at anmode en række postoperatører om oplysninger til
brug for bæredygtighedsforummet. De oplysninger, som styrelsen i første omgang anmoder om,
er oplysninger om postvirksomhedernes tiltag eller input til emner i forhold til miljø og grøn
omstilling.
Styrelsen forventer at modtage oplysningerne senest den 31. maj 2024.
På baggrund af branchens tilbagemeldinger, vil styrelsen undersøge, hvilke emner der kunne
være relevante at bringe op i forummet.
Side 3 af 3