Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2898122_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
26. august 2024
2024-3356
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. august 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 407:
Vil ministeren kommentere artiklen "Fanget på oversvømmet vej: -
Folk råbte og skreg” bragt af ekstrabladet.dk den 5. august 2024,
herunder den følgende udtalelse fra Hofors driftschef, Johnny Pe-
dersen: “Vi har løsninger, og der sker forbedringer
hele tiden, men
de store forbedringer kræver tilladelser til at bygge, og det tager
tid”? Og vil ministeren på baggrund heraf redegøre for, om mini-
steren vil sikre, at relevante myndigheder skal prioritere at be-
handle ansøgninger om byggetilladelser fra Hofor til den nye Sva-
nemøllen Skybrudstunnel, således at tidshorisonten om en løsning
i 2032 kan fremskyndes henset til, at der er tale om vigtig infra-
struktur og fare for, at personer bliver fanget i deres køretøjer un-
der en pludselig oversvømmelse af Lyngbyvej ved Ryparken? Vil
ministeren endvidere redegøre for, om Vejdirektoratets overvåg-
ning kan øges, eventuelt i samarbejde med DMI, således at udsatte
veje og tunneler fremover kan lukkes for trafik, før de oversvøm-
mes ved skybrud?
Svar:
Det gør naturligvis indtryk på mig at læse artiklen fra Ekstra Bladet
og udtalelser fra personer, der har haft en ubehagelig oplevelse på
Lyngbyvej søndag den 4. august 2024 på grund af de voldsomme
regnmængder. Som transportminister er det vigtigt for mig, at det
skal være trygt og sikkert at færdes på det danske vejnet
også i
regnvejr.
Herudover kan jeg oplyse, at ansøgninger om byggetilladelser til
den nye Svanemøllen Skybrudstunnel ligger hos Københavns Kom-
mune. Vejdirektoratet har oplyst, at direktoratet ikke har nogen sa-
ger om myndighedsgodkendelser eller ansøgninger om Råden over
Vej (ROV) i forbindelse med den nye Svanemøllen Skybrudstunnel
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 407: Spm., om at kommentere artiklen "Fanget på oversvømmet vej: - Folk råbte og skreg bragt af ekstrabladet.dk den 5. august 2024
2898122_0002.png
Side 2/2
i deres system. Jeg har som transportminister ikke beføjelser til at
fremskynde Københavns Kommunes sagsbehandling.
Vejdirektoratet analyserer løbende på risikoen for oversvømmelser
på statsvejene, blandt andet på baggrund af data fra Vejdirektora-
tets oversvømmelsesdatabase samt Blue Spot model, der med afsæt
i den danske topografi, vejenes placering og lokal regnhændelses-
data kan udpege lokaliteter, hvor der potentielt kan opstå over-
svømmelser.
Den pågældende strækning på Helsingørmotorvejen omkring Ry-
parken har fra 2010 og frem til i dag været lukket otte gange på
grund af oversvømmelser, senest søndag den 4. august 2024. Ul-
timo 2018 blev motorvejsafvandingssystemet på strækningen op-
graderet med nye kraftigere pumper, nye brønde og riste mv. End-
videre blev der lavet en aftale med Københavns Kommune og
HOFOR om, at den nedlagte fodgængertunnel under Helsingørmo-
torvejen nær Ryparken blev ombygget til et underjordisk regn-
vandsbassin således, at der blev skabt yderligere kapacitet. Stræk-
ningen har som følge af disse opgraderinger ikke været lukket på
grund af oversvømmelse siden opgraderingen, med undtagelse af
søndag den 4. august 2024.
Vejdirektoratet følger den pågældende strækning tæt, således at
beredskabsplaner hurtigt kan aktiveres med såvel afspærring af
motorvejen som igangsætning af aktiviteter til afhjælpning af op-
stuvet vand. Som opfølgning på hændelsen den 4. august 2024 af-
holdes ligeledes et evalueringsmøde primo oktober 2024.
Da vejret kan have stor indflydelse på de trafikale forhold, har Vejdi-
rektoratet allerede et tæt og godt samarbejde med DMI. Samarbejdet
er i forsommeren 2024 styrket, således at når DMI udsender risiko-
meldinger eller varsler, indkaldes der også til en briefing for Vejdi-
rektoratet og Rigspolitiet. Det er imidlertid vanskeligt at forudsige
præcist, hvor, hvornår og med hvilken intensitet en lokal skybruds-
hændelse, som den ved Ryparken 4. august 2024, vil opstå.
I perio-
den fra den 20. juni til den 13. august 2024 udsendte DMI 10 risiko-
meldinger om skybrud over København. Af de 10 er det kun et enkelt
skybrud, der ramte København, nemlig det ved Ryparken, hvor det
tog mindre end 10 minutter, før vandet gjorde vejen ufarbar.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen