Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2899727_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
30. august 2024
2024 - 3146
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. juli 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Transportudvalget.
Spørgsmål nr. 396:
Vil ministeren kommentere materialet fra ITD, herunder de frem-
hævede udfordringer for branchen med de nye vægt- og dimensio-
neringsbestemmelser, jf. TRU alm. del - bilag 285?
Svar:
Arbejdet med regler for vægt og dimensioner for køretøjer er som
udgangspunkt reguleret i dimensionsbekendtgørelsen
1
. Når vi fore-
tager ændringer af disse regler, påvirker det samtidig andre regler i
f.eks. bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning
og udstyr
2
, ligesom der ofte skal foretages justeringer i synsvejled-
ningen
3
. Endvidere indeholder bekendtgørelserne om modulvogn-
tog
4
, om dobbelttrailer-vogntog
5
og særtransporter
6
bestemmelser,
der vedrører vægt og dimensioner for køretøjer. Der er således tale
om omfattende og komplekse regler, som er forbundne og indbyr-
des afhængige af hinanden. Hertil kommer, at vægt- og dimensi-
onskrav på tunge køretøjer kan have væsentlige konsekvenser for
vores vejinfrastruktur, herunder broernes bæreevne.
Jeg har selv som minister en god og konstruktiv dialog med bran-
chen om en række forhold på området for tunge erhvervskøretøjer.
Bekendtgørelse nr. 1663 af 11/12/2023 om køretøjers største bredde,
længde, højde, vægt og akseltryk
2
Bekendtgørelse nr. 922 af 09/07/2024 om detailforskrifter for køre-
tøjers indretning, udstyr og anvendelse
3
Se
https://www.fstyr.dk/publikationer/vejledning-om-syn-af-koere-
toejer-2024
4
Bekendtgørelse nr. 1076 af 07/11/2008 om køretøjer i forsøg med
modulvogntog
5
Bekendtgørelse nr. 1605 af 12/12/2023 om køretøjer i forsøg med
dobbelttrailer-vogntog
6
Bekendtgørelse nr. 635 af 31/05/2023 om særtransport
1
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om ministeren vil kommentere materialet fra ITD, herunder de fremhævede udfordringer for branchen med de nye vægt- og dimensioneringsbestemmelser
2899727_0002.png
Side 2/2
Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet oplyser, at de også har en god
og konstruktiv dialog med ITD, ligesom de har med øvrige bran-
cheorganisationer. De to styrelser arbejder i øjeblikket på at analy-
sere fem forslag,
hvor det vurderes, hvad de ønskede ændringer vil
betyde for færdselssikkerheden, fremkommelighed og vejinfra-
strukturen, herunder vejslid.
Der er således igangsat analyser af effekterne af:
Øget totalvægt for alle 2-akslede solo-lastbiler
Øget totalvægt for alle 3-akslede lastbiler
Supplerende mindste akselafstand (på 5 akslede lastbiler)
Øget vogntogsvægt for EMS1 (modulvogntog)
Øget vogntogsvægt for EMS2 (dobbelttrailer)
Derudover har Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet tidligere ana-
lyseret konsekvenserne af øget vogntogsvægt for kombinationer af
7-akslede vogntog. Tiltaget afventer udmøntningen af den politiske
aftale om Grøn Fond.
For så vidt angår ladefaciliteter skal transportsektoren være grøn-
nere, og jeg har derfor stort fokus på en fortsat gennemførelse af
AFI-forordningen og opfyldelse af de mål for etablering af ladein-
frastruktur til bl.a. tunge køretøjer, der følger af AFI-forordningen
Jeg lægger stor vægt på, at myndighederne prioriterer at sikre den
danske transportbranche så gode vilkår for deres erhverv som mu-
ligt og ser frem til at fortsætte den gode dialog med branchen om
såvel de nævnte tiltag som øvrige forslag og ideer på området.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen