Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. august 2024
2024-3146
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. juli 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 395:
Vil ministeren kommentere materialet fra Aabenraa Havn og Pad-
borg Transportcenter, herunder den del om rammevilkår for kom-
biterminaler og efterspørgslen på længere kontrakter med Ba-
nedanmark, og muligheden for at udvide forsøgsstrækningen for
dobbelttrailere, jf. TRU alm. del
–
bilag 285?
Svar:
Jeg har med interesse læst præsentationerne fra Aabenraa Havn og
Padborg Transportcenter inkl. beskrivelsen af kombiterminalen i
Padborg.
Vedrørende præsentationen fra Aabenraa Havn
Aabenraa Havn er en vigtig havn for Syddanmark og har været
kendetegnet af traditionel havnedrift, hvor det primære fokus har
været gods over kaj. Havnen er særlig specialiseret i håndtering af
bulk som f.eks. skærver, grus, biomasse, kalk og pulp samt projekt-
gods som havvindmøllevinger og andre komponenter til vindmøl-
leindustrien og offshore sektoren.
Den tidligere Ensted Bulk Terminal, nu Aabenraa Havn Ensted,
har i mange årtier håndteret langt størstedelen af det kul, som er
blevet brugt på Enstedværket. Aabenraa Havn Ensted har 480 me-
ter kaj og er sammen med Stigsnæs Havn ved Storebælt den dybe-
ste havn i Østersøen med en vanddybde på 18 meter. Vanddybden
gør det muligt at modtage store kulskibe.
På den baggrund noterer jeg mig, at det er positivt, at Aabenraa
Havn har en langsigtet strategi, der skal sikre, at Aabenraa Havn
opretholdes og udvikles som et centralt knudepunkt for gods i Søn-
derjylland, hvorved den store vanddybde også på langt sigt kan
være til gavn for søfarten. Jeg noterer mig desuden, at strategien