Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2898612_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. august 2024
2024-3146
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. juli 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 395:
Vil ministeren kommentere materialet fra Aabenraa Havn og Pad-
borg Transportcenter, herunder den del om rammevilkår for kom-
biterminaler og efterspørgslen på længere kontrakter med Ba-
nedanmark, og muligheden for at udvide forsøgsstrækningen for
dobbelttrailere, jf. TRU alm. del
bilag 285?
Svar:
Jeg har med interesse læst præsentationerne fra Aabenraa Havn og
Padborg Transportcenter inkl. beskrivelsen af kombiterminalen i
Padborg.
Vedrørende præsentationen fra Aabenraa Havn
Aabenraa Havn er en vigtig havn for Syddanmark og har været
kendetegnet af traditionel havnedrift, hvor det primære fokus har
været gods over kaj. Havnen er særlig specialiseret i håndtering af
bulk som f.eks. skærver, grus, biomasse, kalk og pulp samt projekt-
gods som havvindmøllevinger og andre komponenter til vindmøl-
leindustrien og offshore sektoren.
Den tidligere Ensted Bulk Terminal, nu Aabenraa Havn Ensted,
har i mange årtier håndteret langt størstedelen af det kul, som er
blevet brugt på Enstedværket. Aabenraa Havn Ensted har 480 me-
ter kaj og er sammen med Stigsnæs Havn ved Storebælt den dybe-
ste havn i Østersøen med en vanddybde på 18 meter. Vanddybden
gør det muligt at modtage store kulskibe.
På den baggrund noterer jeg mig, at det er positivt, at Aabenraa
Havn har en langsigtet strategi, der skal sikre, at Aabenraa Havn
opretholdes og udvikles som et centralt knudepunkt for gods i Søn-
derjylland, hvorved den store vanddybde også på langt sigt kan
være til gavn for søfarten. Jeg noterer mig desuden, at strategien
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om ministeren vil kommentere materialet fra Aabenraa Havn og Padborg Transportcenter, herunder den del om rammevilkår for kombiterminaler og efterspørgslen på længere kontrakter med Banedanmark, og muligheden for at udvide forsøgsstrækningen for dobbelttrailere
2898612_0002.png
Side 2/3
både tager højde for klimaforandringerne i form af højtvandssik-
ring, samt tager hensyn til havnevirksomhedernes rammevilkår ek-
sempelvis i forhold til længden af lejekontrakter.
Vedrørende præsentationen fra Transportcenter Padborg
Transportcenteret i Padborg er et af de vigtigste logistikcentre i
Danmark og har en historik, der går tilbage fra før åbningen af
EU's indre marked, hvor toldbehandling var en vigtig del i forhold
til eksport og import.
Præsentationen fra Padborg Transportcenter illustrerer forvent-
ninger om vækst, og at der arealmæssigt er et udviklingspotentiale
for terminalen
herunder for etablering af et ”Power-to-X”-anlæg.
Præsentationen nævner også den statsejede kombiterminal i Pad-
borg. Staten har medfinansieret en udbygning af kombiterminalen
for ca. 10 år siden. Hertil kommer, at der i den politiske aftale ”In-
frastrukturplan
2035” er reserveret 760 mio.
kr. til etablering af
dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg.
Jeg noterer mig, at Transportcenter Padborg præsenterer nogle
langsigtede visioner for udviklingen af området, herunder vedrø-
rende længere og bedre kontrakter med Banedanmark, samt bedre
sammenhæng på tværs af landegrænsen for både bane- og lastbil-
trafikken.
Visionen om at gøre Padborg og Flensburger Weiche til en grænse-
overskridende station med mulighed for at køre på dansk licens
rummer interessante perspektiver, men forudsætter nærmere un-
dersøgelser af anlægs- og samfundsøkonomi samt ikke mindst dia-
log med tyske myndigheder.
Rammevilkår for kombiterminaler og efterspørgsel efter
længerevarende kontrakter med Banedanmark
I forhold til rammevilkår for kombiterminaler og efterspørgslen på
længerevarende kontrakter med Banedanmark har jeg indhentet
bidrag fra Banedanmark, som jeg kan henholde mig til. Det skal
bemærkes at Banedanmarks svarbidrag alene omhandler Padborg
Transportcenter, da Aabenraa Havn og den tilhørerende infra-
struktur ikke er en del Banedanmarks jernbanenet.
Vedr. rammevilkår for kombiterminaler:
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om ministeren vil kommentere materialet fra Aabenraa Havn og Padborg Transportcenter, herunder den del om rammevilkår for kombiterminaler og efterspørgslen på længere kontrakter med Banedanmark, og muligheden for at udvide forsøgsstrækningen for dobbelttrailere
2898612_0003.png
Side 3/3
Banedanmark oplyser, at der til transittog forefindes fire opstil-
lingsspor af varierende længde mellem 600 og 900 meter og yder-
ligere to kortere spor uden kørestrøm. Til kombiterminalen er der i
dag to opstillingsspor på hhv. 600 meter og 750 meter.
Banedanmark gennemfører baneprojekter vedtaget af forligskred-
sen bag Infrastrukturplanen 2035 eller lignende aftaler. Således
har der ved tidligere udvidelser af kombiterminaler i f.eks. Høje
Taastrup og Taulov været afsat særskilte bevillinger til projekterne.
Vedr. efterspørgslen på længere kontrakter med Banedanmark:
Når Banedanmark indgår kontrakt med en terminaloperatør, sker
det på en koncessionskontrakt, hvilket indebærer, at den skal være
tidsbegrænset. Hvis tidsbegrænsningen er længere end fem år, må
varigheden ikke overstige den tid, som anslås at være nødvendig
for, at koncessionshaveren kan indtjene de foretagne investeringer.
Når varigheden for en koncessionskontrakt fastlægges, sker det på
baggrund af en konkret vurdering i Banedanmark af investerings-
omfanget og indtjeningspotentialet.
Muligheden for at udvide forsøgsstrækningen for dob-
belttrailere
I forhold til at udvide forsøgsstrækningen for dobbelttrailere er jeg
meget positivt indstillet overfor at udvide ordningen til flere mo-
torvejsstrækninger herunder også til Sønderjylland. Jeg har netop
lanceret en virksomhedsordning, som skal bidrag til at muliggøre
en hurtigere udbygning af dobbelttrailervejnettet og høste flere po-
tentialer ved effektiv godskørsel. Med den nye ordning kan trans-
portvirksomheder via selvfinansiering få adgang til dobbelttrailer-
vejnettet. Virksomhedsordningen åbner for ansøgninger den 1. no-
vember 2024, og Vejdirektoratet vil i løbet af efteråret 2024 udar-
bejde vejledninger til ansøgere og kommuner, der ønsker at blive
tilkoblet dobbelttrailervejnettet.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen