Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. august 2024
2024-3146
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. juli 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 391:
Vil ministeren kommentere det fremsendte materiale fra Vejstøjs-
gruppen i Vejle, herunder om de 3 meter høje glasvægge, der blev
opsat i forbindelse med udvidelsen af E 45 til 6 spor, hvis formål er
at sløre udsigten fra broen og dermed risikoen for uheld, anses som
støjværn i henhold til Vejdirektoratets oversigter, jf. TRU alm. del
–
bilag 285?
Svar:
Vejstøjgruppen i Vejle ytrer i det fremsendte materiale en forun-
dring over, at Vejle ikke indgår som et sted, hvor Vejdirektoratet i
Støjhandlingsplanen 2024-29 har planer om at gennemføre støjre-
duktion, selvom der er afsat 3 milliarder kroner til støjbekæmpelse
i aftale om Infrastrukturplan 2035.
I henhold til aftale om Infrastrukturplan 2035 skal puljen til be-
kæmpelse af støj ”primært gå til
støjskærme i særligt støjbelastede
områder langs statsvejene”. Principperne for støjbekæmpelsen
langs de eksisterende statsveje vil være at prioritere indsatsen der,
hvor der opnås størst støjmæssig effekt per investeret krone.
Processen for udmøntning af midler fra støjpuljen er primært
møntet på opsætning af nye støjskærme langs statsvejene eller er-
statte ineffektive, gamle støjskærme. Herudover er der også fokus
på samarbejde med kommunerne, støjisolering og lokale skærme
samt udviklings- og demonstrationsprojekter. Der er fokus på lø-
bende at kunne tilvejebringe et beslutningsgrundlag til støjskærme
langs statens veje. Det betyder, at der hvert år vil blive indstillet
støjskærmprojekter til politisk beslutning. Samtidig indstiller Vej-
direktoratet, hvilke nye særligt støjbelastede områder, der skal un-
dersøges. Særligt støjbelastede boligområder er defineret som sam-
lede boligbebyggelser, hvor der indgår mindst 5 boliger, der er