Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2898576_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. august 2024
2024-3146
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. juli 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 389:
Vil ministeren kommentere Trekantområdet Danmarks handout
om ny Lillebæltsforbindelse og fordelene ved en parallelforbin-
delse, jf. TRU alm. del
bilag 285?
Svar:
Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har for nylig besluttet
at sætte den strategiske analyse af en ny forbindelse på tværs af Lil-
lebælt på pause, indtil forundersøgelsen af en fast forbindelse mel-
lem Als og Fyn foreligger. På nuværende tidspunkt er der beregnet
trafikgevinster, opstillet et groft anlægsoverslag og beskrevet væ-
sentlige forhold for en række forskellige linjeføringer. Der er imid-
lertid også en række forhold, som ikke er analyseret endnu, herun-
der klima, støj, erhvervseffekter, forsyningssikkerhed m.v. På den
baggrund giver handoutet fra Trekantområdet anledning til føl-
gende bemærkninger.
Handout: Der forventes kritisk trængsel på Den nye Lillebæltsbro
allerede fra 2030.
De seneste fremskrivninger af trafikken i Grøn Mobilitetsmodel vi-
ser, at trafikken i 2030 er dækket med den nuværende kapacitet.
Kritisk trængsel forventes således først at opstå en del år efter
2040.
Handout: Det er ikke muligt at sammenligne gevinsterne ved en
tredje Lillebæltsforbindelse med andre projekter.
En fuld samfundsøkonomisk analyse indgår ikke som en del af den
indledende undersøgelse. Screeningsrapporten indeholder indle-
dende trafikale beregninger, som eksempelvis ikke medregner be-
tydning af overflytning fra vej til bane, men størstedelen af de trafi-
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om ministeren vil kommentere Trekantområdet Danmarks handout om ny Lillebæltsforbindelse og fordelene ved en parallelforbindelse, jf. TRU alm. del – bilag 285
2898576_0002.png
Side 2/3
kale gevinster indgår. Den anvendte metode (gevinst per anlægs-
krone) kan bruges til at sammenligne løsninger internt i projektet.
Den giver ikke en samfundsøkonomisk nutidsværdi eller intern
rente, som direkte kan sammenlignes med samfundsøkonomi i an-
dre projekter, men tallet er en indikation på gevinsternes størrel-
sesorden sammenlignet med anlægsomkostningerne. En fuld sam-
fundsøkonomisk beregning kan således give bedre resultater, men
ikke i en grad der vil få afgørende betydning for konklusionerne.
Handout: Parallelforbindelsen er den bedste løsning for natur,
miljø og klima
Der er ikke på nuværende tidspunkt foretaget en sammenligning af
de forskellige forbindelser, for så vidt angår natur, miljø og klima.
Det er korrekt, at parallelforbindelsen er den eneste linjeføring,
som ikke går gennem Natura 2000-områder. En linjeføring kan
dog gå igennem et Natura 2000-område, hvis de beskyttede natur-
typer ikke påvirkes i væsentligt omfang. Dette vil skulle undersøges
nærmere.
Det vurderes også korrekt at antage, at jo kortere linjeføring, der
skal anlægges, jo mindre klimapåvirkning i anlægsfasen, hvor kli-
mapåvirkningen er knyttet til materialeforbruget. Klimapåvirkning
er imidlertid ikke beskrevet i screeningsrapporten, hverken i an-
lægsfasen eller i driftsfasen.
Handout: Jernbane på parallelforbindelsen vil give mulighed for
at lave en ny station i Erritsø, hvilket tidligere er vurderet af Ba-
nedanmark til at være rentabelt
Muligheden for en station i Erritsø er i flere tidligere undersøgelser
blevet belyst til at have et betydeligt passagerpotentiale. Denne er
dog ikke analyseret i den indledende undersøgelse, men det kan
være relevant at overveje på ny i forskellige udformninger både i
eksisterende infrastruktur og i forbindelse med en eventuel paral-
lelforbindelse. En tilbundsgående analyse af muligheden for en sta-
tion i Erritsø har ikke været en del af kommissoriet for den strate-
giske analyse af en ny forbindelse på tværs af Lillebælt. Der har dog
været et stærkt lokalt kommunalt ønske om undersøgelsen af mu-
ligheden for en station i Erritsø.
Handout: Jernbane på parallelforbindelsen vil skabe bedre for-
bindelse til Fredericia Havn og kombiterminalen i Taulov. Det vil
skabe bedre forhold for fremtidig jernbanegodstransport i Dan-
mark
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om ministeren vil kommentere Trekantområdet Danmarks handout om ny Lillebæltsforbindelse og fordelene ved en parallelforbindelse, jf. TRU alm. del – bilag 285
2898576_0003.png
Side 3/3
Den nuværende og fremtidige godstrafik vil fortsat skulle benytte
den eksisterende baneforbindelse (Lillebæltsbroen af 1935). Derfor
vil godstrafikken kun få en lille fordel i fremkommelighed ved en
udbygning af infrastrukturen, hvilket dog kan forventes at fylde
meget lidt i en samfundsøkonomisk beregning. I den samfunds-
økonomiske beregning af København-Ringsted banen gav det ek-
sempelvis op til 3 pct. i ekstra gevinster. I forbindelse med Femern
Bælt-forbindelsens ibrugtagning vil godstrafikken udgøre en relativ
lille del af den samlede togtrafik over Lillebælt.
Handout: Den eksisterende jernbane over den gamle Lillebælts-
bro er afgørende for en sammenhængende national infrastruktur.
Der er behov for en supplerende forbindelse for at sikre robusthed
i togdriften i Danmark, rejsetidsbesparelser mellem Øst- og Vest-
danmark samt for at sikre tilstrækkelig kapacitet på jernbanen.
Rejsetidsbesparelser og kapacitetseffekt (bedre pålidelighed) ind-
går allerede på indledende niveau i de fremlagte beregninger som
en del af screeningsrapporten. Da en fuld samfundsøkonomisk
analyse som nævnt ikke indgår som en del af den indledende un-
dersøgelse og ikke er en del af screeningsrapporten, er det vigtigt at
understrege, at disse beregninger betragtes som foreløbige.
Med venlig hilsen
Thomas Danielsen