Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. august 2024
2024-3146
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. juli 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 389:
Vil ministeren kommentere Trekantområdet Danmarks handout
om ny Lillebæltsforbindelse og fordelene ved en parallelforbin-
delse, jf. TRU alm. del
–
bilag 285?
Svar:
Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har for nylig besluttet
at sætte den strategiske analyse af en ny forbindelse på tværs af Lil-
lebælt på pause, indtil forundersøgelsen af en fast forbindelse mel-
lem Als og Fyn foreligger. På nuværende tidspunkt er der beregnet
trafikgevinster, opstillet et groft anlægsoverslag og beskrevet væ-
sentlige forhold for en række forskellige linjeføringer. Der er imid-
lertid også en række forhold, som ikke er analyseret endnu, herun-
der klima, støj, erhvervseffekter, forsyningssikkerhed m.v. På den
baggrund giver handoutet fra Trekantområdet anledning til føl-
gende bemærkninger.
Handout: Der forventes kritisk trængsel på Den nye Lillebæltsbro
allerede fra 2030.
De seneste fremskrivninger af trafikken i Grøn Mobilitetsmodel vi-
ser, at trafikken i 2030 er dækket med den nuværende kapacitet.
Kritisk trængsel forventes således først at opstå en del år efter
2040.
Handout: Det er ikke muligt at sammenligne gevinsterne ved en
tredje Lillebæltsforbindelse med andre projekter.
En fuld samfundsøkonomisk analyse indgår ikke som en del af den
indledende undersøgelse. Screeningsrapporten indeholder indle-
dende trafikale beregninger, som eksempelvis ikke medregner be-
tydning af overflytning fra vej til bane, men størstedelen af de trafi-