Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. august 2024
2024-3146
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. juli 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 388:
Vil ministeren redegøre for årsagen til, at det ikke i henhold til hav-
neloven er muligt for havne at etablere og anvende solcelleanlæg til
andet end havnens egen drift?
Svar:
Havneloven giver kommunale selvstyrehavne og aktieselskabs-
havne adgang til at eje og drive bølge- og vindenergianlæg og sælge
overskudsproduktion herfra. Denne mulighed blev indført med
ændringen af havneloven i 2012, og ifølge det daværende havneud-
valgs betænkning fra maj 2011 var baggrunden herfor at give hav-
nene mulighed for at anvende havnearealer, der ikke kan anvendes
til havnerelaterede aktiviteter, som fx moleanlæg, til vindmøller el-
ler bølgeenergianlæg.
Havneloven giver ikke de kommunale selvstyrehavne og aktiesel-
skabshavne adgang til generelt at beskæftige sig med produktion af
elektricitet.
Havnelovens begrænsninger gælder alene for havnenes adgang til
selv at eje og drive de pågældende anlæg. Det er således muligt for
havne at udleje havnearealer til private virksomheder, der ønsker
at drive fx solcelleanlæg. Udlejningen af havnearealerne forudsæt-
ter, at aktiviteterne på de udlejede havnearealer enten understøtter
søtransport eller forudsætter havnenær beliggenhed, eller at area-
lerne ikke kan udlejes til sådanne aktiviteter.
Den nuværende retstilstand er udtryk for en balance mellem hen-
synet til kommunalt ejede havnes ønsker om aktiviteter, havne-
virksomhedernes ønske om ikke at blive underlagt unfair konkur-
rence fra offentlig side og prioriteringen af, at havnearealerne bli-
ver brugt til havnerelaterede aktiviteter.