Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2898572_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. august 2024
2024-2146
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. juli 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 386:
Vil ministeren redegøre for de eksisterende europæiske sikker-
hedsmæssige standarder for banegodskørsel og sammenholde
disse med det danske 14-tonskrav?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Det
følger af jernbanesikkerhedsdirektivet, at jernbanevirksomhe-
den har ansvaret for en sikker drift for sin del af jernbanesystemet.
For at kunne leve op til dette ansvar stilles der krav om, at jernba-
nevirksomheder skal have et sikkerhedsledelsessystem, hvor virk-
somhederne på baggrund af risikovurderinger skal opstille barrie-
rer og procedurer for at imødegå risici forbundet med virksomhe-
dens aktiviteter
1
.
Hvis en virksomhed alene kører på det danske jernbanenet, kan
Trafikstyrelsen udstede et sikkerhedscertifikat til virksomheden,
mens det for virksomheder, der kører i flere EU-lande, gælder, at
det er det Europæiske Jernbaneagentur (ERA), der udsteder sik-
kerhedscertifikat til virksomheden.
Der er på europæisk plan desuden fastsat en række tekniske speci-
fikationer for interoperabilitet (TSI’er), der
indeholder tekniske
krav til jernbanesystemet. TSI’erne er forordninger og er derfor di-
rekte gældende krav i medlemsstaterne.
Det følger af TSI’en for drift og trafikstyring
(TSI OPE), at jernba-
nevirksomheden skal sørge for, at godsvogne er læsset på en sikker
Jf. artikel 4, stk. 1, litra d), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2016/798 af 11. maj 2016 om jernbanesikkerhed.
1
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 386: Spm. om ministeren vil redegøre for de eksisterende europæiske sikkerhedsmæssige standarder for banegodskørsel og sammenholde disse med det danske 14-tonskrav
2898572_0002.png
Side 2/3
og forsvarlig måde under hele transporten
2
. Det følger endvidere af
TSI’en, at jernbanevirksomheden skal fastsætte, hvilke kontroller
og test der skal foretages for at sikre, at afgangen foregår på en sik-
ker måde
3
.
Det Europæiske Jernbaneagentur (ERA) har udgivet en vejledning
med acceptable midler til efterlevelse (en såkaldt AMOC) om safety
of load. Idet der er tale om ikke-bindende forskrifter, er det op til
den enkelte jernbanevirksomhed selv at beslutte, om den ønsker at
anvende retningslinjerne i en AMOC, eller om virksomheden øn-
sker at anvende andre metoder til efterlevelse af EU-reguleringen.
I denne AMOC er der henvist til to standarder
4
, som ligeledes er
frivillige for virksomhederne at anvende.
Efter ovenstående regler vil det være op til den enkelte jernbane-
virksomhed at opsætte barrierer, der skal imødegå de risici, der
findes ved læsning af godset under hele transporten, herunder fx
barrierer, der skal sikre, at der er tilstrækkelig fastholdelseskraft i
de skamler, der benyttes på sættevogne ved transport på lomme-
vogne.
Der er ikke i den europæiske regulering et krav om, at sættevogne
skal have en bruttovægt på mindst 14 ton. Som det fremgår af sva-
ret på TRU alm. del, spørgsmål 385, har Trafikstyrelsen på bag-
grund af mangelfuld dokumentation for vedligehold fundet det
nødvendigt at fastsætte et nationalt krav herom på nuværende tids-
punkt.
Trafikstyrelsen har siden Storebæltsulykken i forskellige internati-
onale fora arbejdet for, at der fastsættes obligatoriske fælleseuro-
pæiske regler for kørsel med lommevogne med sættevogne.
For eksempel har Trafikstyrelsen ad flere omgange forelagt æn-
dringsforslag til TSI’en for godsvogne i delsystemet rullende mate-
Jf. bilagets pkt. 4.2.2.4.1. i Kommissionens gennemførelsesforord-
ning (EU) 2019/773 af 16. maj 2019.
3
Jf. bilagets pkt. 4.2.3.3.1. i Kommissionens gennemførelsesforord-
ning (EU) 2019/773 af 16. maj 2019.
4
EN 16860 “Railway applications
- Requirements and general princi-
ples for securing payload in rail freight transport” og UIC Loading
Guidelines
Code of Practice for Loading and Securing of goods on
railway wagons
Volume 1
Principles and Volume 2
Goods.
2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 386: Spm. om ministeren vil redegøre for de eksisterende europæiske sikkerhedsmæssige standarder for banegodskørsel og sammenholde disse med det danske 14-tonskrav
2898572_0003.png
Side 3/3
riel (TSI WAG), med henblik på at fastsætte tekniske specifikatio-
ner for blandt andet skamlens låsekraft. Trafikstyrelsens seneste
ændringsforslag behandles fortsat på europæisk plan.
Målet er, at fælleseuropæiske regler for transportformen på sigt
kan erstatte de danske nationale særregler.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen