Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. august 2024
2024-2146
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. juli 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 386:
Vil ministeren redegøre for de eksisterende europæiske sikker-
hedsmæssige standarder for banegodskørsel og sammenholde
disse med det danske 14-tonskrav?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Det
følger af jernbanesikkerhedsdirektivet, at jernbanevirksomhe-
den har ansvaret for en sikker drift for sin del af jernbanesystemet.
For at kunne leve op til dette ansvar stilles der krav om, at jernba-
nevirksomheder skal have et sikkerhedsledelsessystem, hvor virk-
somhederne på baggrund af risikovurderinger skal opstille barrie-
rer og procedurer for at imødegå risici forbundet med virksomhe-
dens aktiviteter
1
.
Hvis en virksomhed alene kører på det danske jernbanenet, kan
Trafikstyrelsen udstede et sikkerhedscertifikat til virksomheden,
mens det for virksomheder, der kører i flere EU-lande, gælder, at
det er det Europæiske Jernbaneagentur (ERA), der udsteder sik-
kerhedscertifikat til virksomheden.
Der er på europæisk plan desuden fastsat en række tekniske speci-
fikationer for interoperabilitet (TSI’er), der
indeholder tekniske
krav til jernbanesystemet. TSI’erne er forordninger og er derfor di-
rekte gældende krav i medlemsstaterne.
Det følger af TSI’en for drift og trafikstyring
(TSI OPE), at jernba-
nevirksomheden skal sørge for, at godsvogne er læsset på en sikker
Jf. artikel 4, stk. 1, litra d), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2016/798 af 11. maj 2016 om jernbanesikkerhed.
1