Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. august 2024
2024-3146
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. juli 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 385:
Vil ministeren redegøre for baggrunden for, at myndighederne i
starten af 2024 udvidede 14-tonskravet til at omfatte alt trafik i
Danmark
–
og ikke kun trafik, som kører via Storebæltsbroen? Og
er ministeren opmærksom på den udfordring, det skaber for bane-
godstrafikken i forhold til trailere i jernbane-lommevogne, da kørs-
ler på mange strækninger kan være ubalancerede, og dermed nød-
vendiggør, at en stor del trailere fragtes tomme den ene vej?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Som følge af ulykken på Storebælt den 2. januar 2019 og den ef-
terfølgende hændelse på Storebælt den 13. januar 2021 udstedte
Trafikstyrelsen en række påbud til jernbanevirksomheder om sup-
plerende sikkerhedsforanstaltninger ved kørsel med lommevogne
med sættevogne på Storebælt.
Det følger af påbuddene, at jernbanevirksomhederne skal ansøge
og modtage Trafikstyrelsens accept for at kunne anvende speci-
fikke skammeltyper til fastholdelse af sættevogne på lommevog-
nen. En række jernbanevirksomheder har efter ansøgning modta-
get styrelsens accept af, at de kan anvende specifikke skammelty-
per med tilhørende procedurer for vedligeholdelse og smøring.
Det følger desuden af påbuddene, at sættevogne skal have en brut-
tovægt på mindst 14 ton for at kunne passere Storebælt.