Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2898563_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. august 2024
2024-3146
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. juli 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 385:
Vil ministeren redegøre for baggrunden for, at myndighederne i
starten af 2024 udvidede 14-tonskravet til at omfatte alt trafik i
Danmark
og ikke kun trafik, som kører via Storebæltsbroen? Og
er ministeren opmærksom på den udfordring, det skaber for bane-
godstrafikken i forhold til trailere i jernbane-lommevogne, da kørs-
ler på mange strækninger kan være ubalancerede, og dermed nød-
vendiggør, at en stor del trailere fragtes tomme den ene vej?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Som følge af ulykken på Storebælt den 2. januar 2019 og den ef-
terfølgende hændelse på Storebælt den 13. januar 2021 udstedte
Trafikstyrelsen en række påbud til jernbanevirksomheder om sup-
plerende sikkerhedsforanstaltninger ved kørsel med lommevogne
med sættevogne på Storebælt.
Det følger af påbuddene, at jernbanevirksomhederne skal ansøge
og modtage Trafikstyrelsens accept for at kunne anvende speci-
fikke skammeltyper til fastholdelse af sættevogne på lommevog-
nen. En række jernbanevirksomheder har efter ansøgning modta-
get styrelsens accept af, at de kan anvende specifikke skammelty-
per med tilhørende procedurer for vedligeholdelse og smøring.
Det følger desuden af påbuddene, at sættevogne skal have en brut-
tovægt på mindst 14 ton for at kunne passere Storebælt.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om ministeren vil redegøre for baggrunden for, at myndighederne i starten af 2024 udvidede 14-tonskravet til at omfatte alt trafik i Danmark – og ikke kun trafik, som kører via Storebæltsbroen
2898563_0002.png
Side 2/4
Den 30. september 2022 trådte lommevognsbekendtgørelsen
1
i
kraft. Bekendtgørelsen fastsætter jernbanesikkerhedsmæssige krav
til, hvordan kørsel med lommevogne med sættevogne kan foregå.
Bekendtgørelsen blev udstedt, da det ikke var muligt at få indført
fælles europæiske regler på området, og har blandt andet til formål
at erstatte de individuelt udstedte påbud.
Det følger af bekendtgørelsen, at jernbanevirksomhedernes tilla-
delse til anvendelse af de specifikke skammeltyper, som de modtog
efter påbuddene, udløb den 31. december 2023. Fra den 1. januar
2024 skulle jernbanevirksomhederne i stedet have tilladelse efter
bekendtgørelsen, hvis de fortsat ønsker at køre med lommevogne
med sættevogne.
Der har siden bekendtgørelsens ikrafttræden været dialog mellem
virksomhederne og Trafikstyrelsen ad flere omgange i forhold til at
få virksomhederne til at fremsende den nødvendige dokumenta-
tion.
Trafikstyrelsen modtog ansøgninger og dokumentation fra jernba-
nevirksomhederne i andet halvår i 2023. Dokumentationen var
imidlertid ikke fyldestgørende, idet der bl.a. manglede dokumenta-
tion for, at skamlernes låsekraft kunne opretholdes over tid med
det beskrevne vedligehold.
Vedligeholdelsesspørgsmålet er væsentligt, da Havarikommissio-
nen i forbindelse med ulykken på Storebælt den 2. januar 2019
bl.a. pegede på manglende vedligehold som en af de faktorer, der
kunne have en indflydelse på, hvorvidt skamlen låste korrekt
2
.
På baggrund af de mangelfulde ansøgninger har ingen virksomhe-
der indtil videre modtaget en tilladelse fra Trafikstyrelsen i hen-
hold til lommevognsbekendtgørelsen. Trafikstyrelsen har dog un-
der forudsætning af, at 14 ton kravet udvides til hele landet, vurde-
ret, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt fortsat at tillade anven-
delse af de skamler, som jernbanevirksomhederne efter påbuddene
har anmeldt til Trafikstyrelsen og modtaget Trafikstyrelsens accept
af. Derfor har Trafikstyrelsen for disse skamler dispenseret fra
Jf. bekendtgørelse nr. 1361 af 28. september 2022 om kørsel med
lommevogne med sættevogne.
2
Havarikommissions rapport: ”Alvorlig ulykke på Storebæltsbroen
(Vestbroen) d. 2-1-2019”.
1
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om ministeren vil redegøre for baggrunden for, at myndighederne i starten af 2024 udvidede 14-tonskravet til at omfatte alt trafik i Danmark – og ikke kun trafik, som kører via Storebæltsbroen
2898563_0003.png
Side 3/4
tidsfristen i bekendtgørelsen. Dispensationen er gældende til den 1.
juli 2025.
Trafikstyrelsen er opmærksom på, at kravet om en bruttovægt på
14 ton kan komplicere godsvirksomhedernes operationer, idet det
indebærer, at der ikke kan fragtes tomme sættevogne på jernbane-
nettet i Danmark.
Trafikstyrelsen har imidlertid fundet det nødvendigt at fastsætte
dette vægtkrav, da vægten på 14 ton også i tilfælde af mangelfuldt
vedligehold kan forhindre, at sættevogne blæser ud af position på
lommevogne i forbindelse med kraftige vindforhold, som det fx sås
på Storebæltsbroen i forbindelse med ulykken i 2019.
Baggrunden for at Trafikstyrelsen har fundet det nødvendigt at ud-
vide den eksisterende sikkerhedsbarriere om et vægtkrav på 14 ton,
der gælder for kørsel med lommevogne med sættevogne over Sto-
rebælt, til at gælde for hele landet (dog undtaget strækningen fra
den dansk-tyske grænse til Padborg), er den mangelfulde doku-
mentation fra virksomhederne sammenholdt med Banedanmarks
vindanalyse af 2021
3
.
I ovennævnte vindanalyse, som blev udarbejdet på baggrund af en
anbefaling fra Havarikommissionen, sås bl.a. på, om de gældende
vindrestriktioner på Storebæltsbroen var tilstrækkelige, ligesom
der også sås på, om Storebæltsbroen var en særlig case. Det frem-
går bl.a. af analysen:
”Analysen
viser, at såfremt en trailer er forsvarligt fastgjort på en
lommevogn, kan den ikke blæses af ved de vindgrænser, der eksi-
sterede før ulykken på Storebælt den 2. januar 2019 eller ved de
reducerede vindgrænser, der blev indført efter ulykken. (…)
Ana-
lysen viser ligeledes, at såfremt en trailer ikke er forsvarligt fast-
gjort, så skal godstrafikken for at undgå risiko for, at den blæser
af, standses ved vindhastigheder under 14,2 m/s. (…) I praksis vil
Banedanmark ud fra et hensyn om en ekstra sikkerhedsmargen
som infrastrukturforvalter være nødt til at fastlægge en vind-
grænse et sted i spændet 11-13
m/s (…).”
Analysen blev udarbejdet af DTU i samarbejde med Banedanmark og
kan findes på Banedanmarks hjemmeside:
https://www.bane.dk/da/Borger/Publikationer/Analyse-af-vindre-
striktioner-paa-Storebaeltsforbindelsen.
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om ministeren vil redegøre for baggrunden for, at myndighederne i starten af 2024 udvidede 14-tonskravet til at omfatte alt trafik i Danmark – og ikke kun trafik, som kører via Storebæltsbroen
2898563_0004.png
Side 4/4
”Vinddata fra Kastrup Lufthavn
er et repræsentativt eksempel for
hovedparten af infrastrukturen, hvor kraftig vind sjældnere er et
problem end på Storebælt, men dog forekommer. Derfor vil en
eventuel løsning, hvor man ikke kan tage udgangspunkt i, at trai-
lere er forsvarligt fastgjort på lommevogne, indebære, at man
skal sikre, at de lavere vindgrænser man fastsætter også håndhæ-
ves på land. Endvidere vil man skulle tage højde for den større
turbulens, der findes i land og evt. tage højde for lokale forhold
vedr. turbulens i bestemte vindretninger.”
Analysen viser, at en trailer, der ikke er forsvarligt fastgjort, poten-
tielt kan blæses ud af position ved vindstyrker helt ned til 14,2 m/s.
Herudover, at vinddata fra Kastrup Lufthavn, der vurderes at være
repræsentative for hovedparten af infrastrukturen, viser, at kraftige
vindforhold også gør sig gældende på land.
Virksomhederne må derfor kun transportere lommevogne med
sættevogne i Danmark, hvis disse
udover at være accepteret efter
påbuddene
tillige har en bruttovægt på mindst 14 ton. Den udvi-
dede sikkerhedsbarriere skal overholdes, indtil en tilladelse i hen-
hold til lommevognsbekendtgørelsen foreligger. Det er således for-
håbningen, at 14 tons kravet kan ophæves for andre strækninger
end for Storebælt, når jernbanevirksomhederne har fremsendt fyl-
destgørende og entydig vedligeholdelsesdokumentation til Trafik-
styrelsen.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen