Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2900336_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. september 2024
Politikontoret
Camilla Maria Andersen
2024-08825
3364338
Besvarelse af spørgsmål nr. 383 (Alm. del) fra Folketingets
Transportudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 383 (Alm. del), som
Folketingets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 4. juli 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm. om, hvordan politiets tungvognscentre foretager kontroller af køretøjers bremsesystemer i forbindelse med vejsidekontroller
Spørgsmål nr. 383 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan politiets tungvognscentre
foretager kontroller af køretøjers bremsesystemer i forbindelse
med vejsidekontroller? Ministeren bedes oplyse resultaterne af
politiets vejsidekontroller i perioden 2013-2024.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra
Den Landsdækkende Enhed for Juridisk Dyrevelfærd og
Tungvogn (LEJDT) ved Midt- og Vestsjællands Politi, der har
anmodet Tungvognscenter Øst om bidrag.
Det kan indledningsvis oplyses, at politiet kontrollerer bremser
på køretøjer og beregner bremsepræstationer i henhold til
Færdselsstyrelsens Vejledning om syn af køretøjer (VOSAK).
I politiets vejsidekontrol benyttes et mobilt bremserullefelt
(BM20200), der opstilles på egnede pladser langs vejnettet.
Politiet råder over ét bremserullefelt, der er placeret i
Tungvognscenter Øst, men som anvendes i hele landet. Det
bemærkes, at det alene er tunge køretøjer og påhængsvogne, der
kontrolleres på bremserullefeltet.
Bremseprøvesystemet fungerer ved, at køretøjets hjulpar
akselvis placeres i rullefeltets valser, som under testen driver
køretøjets hjul. Herefter måles det, hvor meget modstand
bremserne giver ved aktivering af bremserne. Testen afsluttes
for hver aksel umiddelbart før hjulblokade, da der herved er
overført størst mulig bremsekraft til bremserullefeltet.
Herudover kontrolleres det aktuelt udstyrede lufttryk til
bremserne ved at måle værdierne for lastbilens membrantryk og
bremsekræfter. Dette gøres ved at tilslutte måleudstyr til
køretøjets trykluftsbremsesystem.
Ved politiets bremsetest sker der en fremregning af
bremsepræstationen fra det lufttryk, der er brugt til at opnå de
målte bremsekræfter, og til det lufttryk, der skal anvendes ved
bremseberegningen. Der kræves et opnået bremsetryk på
minimum 2,0 bar, for at bremsetesten betragtes som valid, jf.
VOSAK.
Side 2/4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm. om, hvordan politiets tungvognscentre foretager kontroller af køretøjers bremsesystemer i forbindelse med vejsidekontroller
Under udførelse af bremsetest af et køretøj måles
rullemodstanden, inden der sker en påvirkning af
bremsepedalen, med henblik på at konstatere, om der er unormal
høj friktion på hjul, nav eller bremser som følge af fejljustering,
beskadigelser eller slitage. Herefter øges bremsetrykket med et
jævnt og roligt tryk, indtil der er en bremsekraft på ca. 500 daN,
da bremsernes ovalitet (skævheder) måles ved denne belastning.
Når ovaliteten er registreret, øges bremsetrykket med et jævnt
og roligt tryk på bremsepedalen til umiddelbart før hjulblokade.
Når dette punkt nås, fremgår det af bremseprøvestandens
display. Bremsepedalen holdes med konstant tryk, indtil
beregningsprogrammet har registreret bremsekræfterne og
lufttrykket over en hel hjulomdrejning, hvorefter bremsetesten
af den pågældende aksel afsluttes, og målingen lagres. Denne
procedure gentages med alle køretøjets aksler, og slutteligt
beregnes den samlede bremsepræstation. Det bemærkes, at der
under test af de enkelte aksler tillige måles skævbremsning,
hvilket anføres på den automatisk generede udskrift.
Alle beregninger foretages i computerprogrammet Flex-Check.
De målte værdier (lufttryk og bremsekraft) og anvendte
konstanter (tilladt totalvægt/akseltryk, korrektionsfaktor og
fremregningstryk) fremgår af udskriften af testrapporten. Der
udleveres en kopi af udskriften til føreren, når køretøjets
bremser ikke opfylder kravene. I tilfælde, hvor
bremsepræstationen ikke opfylder lovens krav, og der optages
politirapport, anvendes udskriften desuden som bevis i
straffesagen. Testrapporten kan suppleres med en grafisk
udskrift, der underbygger resultatet af bremsetesten.
Såfremt der ved testen ikke kan opnås 2,0 bars udstyret lufttryk,
forkastes bremsetesten for så vidt angår den samlede
bremsepræstation, mens de målte værdier for rullemodstand og
de beregnede skævbremsninger fortsat anses som brugbare og
valide resultater.
Ved bremsetest af lastbiler og busser i forbindelse med
vejsidekontrol benyttes en forenklet metode, idet disse køretøjer
erfaringsmæssigt meget sjældent har problemer med den
samlede bremsepræstation. Disse køretøjer screenes derfor i
bremserullefeltet uden måling af den udstyrede luft. Det er
således hovedsageligt ved kontrol af påhængsvogne, at der sker
måling af den udstyrede luft. Såfremt en screening af en lastbil
eller bus indikerer, at der er problemer med den samlede
bremsepræstation, foretages der test af køretøjet med
tilslutning/måling af trykluft under bremsetesten.
Endelig kan det oplyses, at bremseprøvestanden betjenes af
særligt uddannet politipersonale, der har gennemført uddannelse
i henholdsvis tunge køretøjers bremsesystemer, bremsetest på
Side 3/4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm. om, hvordan politiets tungvognscentre foretager kontroller af køretøjers bremsesystemer i forbindelse med vejsidekontroller
bremseprøvestand og i dynamisk bremsetest med
decelerationsmåler.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der vedrører
resultaterne af politiets vejsidekontroller i perioden 2013-2024,
har Midt- og Vestsjællands Politi oplyst, at det ikke er muligt at
oplyse resultaterne af politiets vejsidekontroller af køretøjers
bremsesystemer i perioden 2013-2024. Baggrunden herfor er, at
sager vedrørende bremsefejl i politiets sagsstyringssystem
(POLSAS) registreres på samme gerningskoder som sager om
andre fejl og mangler vedrørende køretøjer. Det bemærkes, at
der i perioden 2013-2024 er registreret flere end 8000 sager på
de relevante gerningskoder, og det vil således kræve en manuel
gennemgang af et stort antal sager at opgøre antallet af sigtelser,
der er optaget vedrørende mangler ved bremsesystemer på
køretøjer i den angivne periode.”
Side 4/4