Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2898980_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. august 2024
2024-3063
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. juli 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 378:
Såfremt der er oprettet en eller flere blandingszoner i Københavns
Havn eller i farvandet ud for København
dvs. omfattende udled-
ninger der stammer fra aktiviteter i København - i tilknytning til
Lynetteholm-projektet, vil ministeren da redegøre nærmere for
disse, herunder om der er konkrete miljøfarlige stoffer i udlednin-
gen, der overskrider miljøkvalitetskravene?
Svar:
Jeg har indhentet en udtalelse fra Udviklingsselskabet By & Havn
I/S, som oplyser:
”Det kan oplyses, at der er udførligt redegjort for udledninger i re-
lation til Lynetteholm-projektet i kapitel 9, 12 og 17 i Miljøkonse-
kvensrapporten fra november 2020 (MKR 2020), samt tillæg til
miljøkonsekvensrapporten vedr. vandplaner, Danmarks Havstra-
tegi og uddybning af sejlrender af 31. marts 2021 og Supplerende
Miljøkonsekvensrapport fra marts 2023.
Det fremgår af MKR 2020, at der er defineret et udledningspunkt
på Lynetteholms østside, som benyttes, når der er behov for at
pumpe vand ud af Lynetteholm (figur 12.14, side 253 i MKR 2020,
viser udledningspunktet (se figur nedenfor)). Der udpumpes vand
fra fase 1 med jævne mellemrum. Udledningspunktet er placeret på
baggrund af modellering, se kapitel 7 i "Anlæg af Lynetteholm.
VVM - Teknisk baggrundsrapport nr. 1. Hydrauliske undersøgelser.
November 2020".
Det fremgår, at der i relation til miljøfremmede stoffer er beskrevet
en blandingszone på mindre end 50 meter omkring et udlednings-
punkt i farvandet øst for Lynetteholm. Behovet er beregnet til mak-
simum 23 meter og er således mindre end de maksimalt tilladte 50
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 378: Spm. om ministeren vil redegøre nærmere for blandingszoner i Københavns Havn eller i farvandet ud for København, herunder om der er konkrete miljøfarlige stoffer i udledningen, der overskrider miljøkvalitetskravene
2898980_0002.png
Side 2/2
meter. Behovet for opblandingszone er beregnet for hvert stof, se
tabel 12-25 (kapitel 12) i MKR 2020.
"
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen