Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2895467_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. august 2024
2024-3062
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. juli 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 376:
Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste at få foretaget en miljø-
konsekvensvurdering af projektet
”Delvis nedrivning af Bispeeng-
buen”, som er en del af aftale om infrastrukturplan 2035, hvor føl-
gende ville omfattet: - konklusioner fra Vejdirektoratets og kom-
munernes forundersøgelser, hvor de politiske beslutninger i kom-
munerne er taget til efterretning - at det er den sydlige vejbro, der
nedrives, jf. kommunernes beslutninger, da denne kun er 10 meter
fra borgernes soveværelser, og dermed giver bedst trafikafvikling,
bedste lysforhold og desuden er delvist oven på Ladegårdsåens for-
løb - at Kronprinsesse Sofies Vej, som allerede er ensrettet, lukkes
for biltrafik, jf. det i kommunerne godkendte projektforslag, da
dette vil gøre det muligt at åbne et stræk af åen som skybruds- og
klimatilpasningsprojekt på ca. én kilometer, svarende til 40 pct. af
den historiske Ladegårds Å?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser føl-
gende:
”Vejdirektoratet har vurderet omfanget for gennemførsel af en mil-
jøkonsekvensvurdering af projektet ”Delvis nedrivning af Bispe-
engbuen” for
en løsning, som indeholder en nedrivning af den syd-
lige vejbro kombineret med en lukning af Kronprinsesse Sofies Vej.
Vurderingen er baseret på Vejdirektoratets mangeårige erfaringer
med udarbejdelse af miljøkonsekvensvurderinger.
I Vejdirektoratets vurdering er det forudsat, at miljøkonsekvens-
vurderingen alene omfatter nedrivningen af den sydlige bro og
etablering af to kørespor i hver retning på den nordlige bro inkl. re-
novering af nordlig bro, tilpasning af tilstødende kryds og opsæt-
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 376: Spm. om, hvad det vil koste at få foretaget en miljøkonsekvensvurdering af projektet Delvis nedrivning af Bispeengbuen
2895467_0002.png
Side 2/2
ning af støjskærme. Det er samtidig forudsat, at miljøkonsekvens-
vurderingen ikke omfatter en omdannelse af restarealet, der hvor
den ene bro nedrives, til et nyt grønt rekreativt areal med åløb.
Når Vejdirektoratet udarbejder en miljøkonsekvensvurdering, de-
taljeres projektet i en sådan grad, at de enkelte løsninger og konse-
kvenser kan vurderes nærmere. Miljøkonsekvensvurdering omfat-
ter følgende hovedaktiviteter:
Teknisk skitseprojektering inkl. anlægsoverslag og risiko-
vurdering.
Vurdering af egnede bæredygtighedstiltag og genanven-
delse af materialer.
Trafikmodelberegninger og vurdering af trafikale konse-
kvenser i det omkringliggende vejnet både i anlægsfasen og
når projektet er anlagt.
Beregning af samfundsøkonomi og klimapåvirkning
Miljø- og naturundersøgelser, dels ved kortlægning ud fra
eksisterende data, dels ved feltundersøgelser i området,
som bl.a. vil kortlægge mulige yngle- og rasteområder af
flagermus.
Udarbejdelse af miljøkonsekvensvurderingsrapport, herun-
der analyse og vurdering af afværgeforanstaltninger mht.
flagermus, vurdering af gener som støj og vibrationer, valg
af støjafskærmning mm.
Udarbejdelse af et ikke teknisk resume af miljøvurderingen
Offentliggørelse af miljøkonsekvensvurderingen og afhol-
delse af høring og borgermøde
Opsamling af høringssvar i et høringsnotat
Udarbejdelse af indstilling til politikerne
Vejdirektoratet vurderer, at miljøkonsekvensvurderingen kan gen-
nemføres for omkring 15 mio. kr. En endelig vurdering af omfanget
vil kræve en nærmere budgetlægning og afklaring af hvilke analy-
ser som skal være indeholdt i miljøkonsekvensvurderingen.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen