Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2891325_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
5. juli 2024
2024-3030
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. juni 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 375:
Hvad kan ministeren oplyse om omfanget af den eksisterende bil-
trafik mellem hovedstadens nordlige områder og henholdsvis den
københavnske del af Amager og resten af Amager (Tårnby/Ka-
strup/Dragør)?
Svar:
Jeg er ikke bekendt med, at der forelægger konkrete analyser af bil-
trafikken til/fra Amager. Trafikbelastningen på væsentlige stræk-
ninger i København og hovedstadsområdet er dog blandt andet be-
lyst som et basisscenarie i Transportministeriets analyse
Sam-
fundsøkonomiske effekter af udvikling af Østhavnen
fra 2022.
I analysen er trafikbelastningen opgjort som trafikken i spidsbe-
lastningen i et scenarie, hvor det antages at hverken Lynetteholm
eller Østhavnen byudvikles og at den nødvendige infrastruktur her-
til ikke anlægges.
Analysen viser, at trafikbelastningen ikke forventes at overskride
kapaciteten på en række strækninger i og omkring København i
2035, 2050 og 2070. Trafikbelastningen er dog over kapaciteten på
f.eks. Knippelsbro fra år 2035, mens der også er store trafikbelast-
ninger på motorvejsstrækninger som Helsingørmotorvejen, Øre-
sundsmotorvejen og Motorring 3, der er væsentlige regionale ad-
gangsveje til/fra Amager. Anlæg af Østlig Ringvej vil have en afla-
stende effekt på flere af disse strækninger.
Infrastrukturprojekter skal ikke kun vurderes ud fra omfanget af
trafik i dag, men også på baggrund af de trafikale forbedringer som
de skaber for samfundet. Med den løbende byudvikling af Køben-
havn, herunder anlæg af Lynetteholm, vil trafikbelastningen stige i
og omkring København. Anlæg af en Østlig Ringvej har til formål at
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om, hvad ministeren kan oplyse om omfanget af den eksisterende biltrafik mellem hovedstadens nordlige områder og henholdsvis den københavnske del af Amager og resten af Amager (Tårnby/Kastrup/Dragør)
2891325_0002.png
Side 2/2
aflaste den mest belastede bynære infrastruktur til gavn for omgi-
velserne samt øge fremkommeligheden i både Indre By og Hoved-
stadsområdet generelt.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen