Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2895892_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
31. maj 2024
Karsten Kirk Larsen
[email protected]
24/07977-2
1/2
Svar på baggrund af Sammenslutningens henvendelse af 11. januar 2024
Tak for jeres henvendelse af 11 januar 2024 med en række spørgsmål.
Indledningsvis skal jeg beklage den sene besvarelse. Henvendelsen ar kommet ind via et system,
der normalt håndterer henvendelse om driftsforhold på statsvejene, og vi har ikke for fået den vide-
resendt til en relevant sagsbehandler.
Som det er bekendt, har Folketinget d. 19. maj 2022 vedtaget en anlægslov, som bl.a. bemyndiger
transportministeren til at gennemføre den planlagte udbygning af rute 40 fra Ålbæk til Skagen. De
helt særlige naturforhold i Natura 2000 området for Hulsig Hede har dog medført, at EU-
Kommissionen skal høres forud for selve anlægsarbejdet.
Med baggrund i, at projektet har været igennem en flerårig planlægningsfase med miljøkonse-
kvensvurdering og offentlige høringer, efterfulgt af lovproces med ministerielle høringsprocesser,
offentlig høring af lovforslaget og politisk behandling i Folketinget, kan der fra Vejdirektoratets side
ikke tilføjes mere nyt om de processuelle spørgsmål.
Det er samtidig min opfattelse, at de temaer, der bringes op i jeres henvendelse, er belyst særde-
les grundigt i forbindelse med udarbejdelsen af miljøkonsekvensvurderingen og den efterfølgende
offentlige høring af Vejdirektoratets projektforslag. Med den baggrund vil jeg samlet forholde mig til
jeres spørgsmål indenfor følgende fire temaer.
Hastighed: Det er Vejdirektoratet faglige vurdering, at de foreslåede hastighedsgrænser i projektet
er forsvarlige i både sommer- og vintersæsonen. Det er ganske rigtigt Folketinget, der har besluttet
et projekt, hvor hastighedsgrænsen hæves til 90 km/t på strækningerne med overhalingsspor, og at
det er politiet, der er myndighed på konkrete afgørelser om hastighedsgrænsen på de enkelte loka-
liteter.
Trafikbetjening af nordlige del af sommerhusområder: Vejdirektoratet er ikke bekendt med, at den
udlagte vejbyggelinje skulle være udlagt med et særligt formål. Hvis man i området ønsker at redu-
cere antallet af adgangsveje til rute 40 ved at sammenlægge eksisterende adgangsveje, vil Vejdi-
rektoratet som udgangspunkt være positive overfor en sådan løsning, da dette ud fra en trafiksik-
kerhedsmæssig vurdering vil være bedre end den nuværende løsning.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 364: MFU spm. om ministeren vil kommentere henvendelsen fra Sammenslutningen af fastboende og sommerhusejere Ålbæk Nord til Vejdirektoratet vedrørende rute 40
2895892_0002.png
Støjafskærmning: Støjafskærmningen langs den sydligste del af projektstrækningen blev
som
bekendt
tilvalgt ved den politiske beslutning om projektet. Vejdirektoratet kan ikke anbefale yder-
lig støjafskærmning på strækningen. Argumenterne for denne prioritering findes i materialet fra den
gennemførte miljøkonsekvensvurdering.
Parkering fra cykelsti ved Råbjergvej: Det er min opfattelse, at begrundelserne for nedlæggelse af
parkeringsmuligheden via cykelruten til Skagen er belyst grundigt i materialet fra miljøkonsekvens-
vurderingen.
Venlig hilsen
Karsten Kirk Larsen
Afdelingsleder
2