Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. august 2024
2024-2904
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. juni 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål nr. 352:
Eftersom det af ministerens svar på TRU alm. del - spørgsmål 335
fremgår, at gebyret for gods- og busvognmandstilladelser ikke ude-
lukkende er omkostningsdækkende for den administrative del af
tilladelsesudstedelsen, vil ministeren da redegøre for fordelingen
af, hvad den resterende indtægt fra gebyret har finansieret?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der har oplyst
følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Færdselsstyrelsen kan oplyse, at gebyret bruges til at finansiere de
samlede omkostninger på alle tilladelsesrelaterede arbejdsopgaver,
der er overgået til gebyrfinansiering.
De arbejdsopgaver, der ikke hører under den administrative del af
tilladelsesudstedelsen, men i stedet er en indirekte del heraf, er
borgerbetjening, dele af lederlønninger, myndighedssamarbejde og
optimering af sagsbehandlingen af både gods- og busområdet.
De arbejdsopgaver, der vedrører gods- og busområdet, som ikke er
gebyrfinansieret, er regelarbejde og de internationale transport-
samarbejder, som Færdselsstyrelsen deltager i. Dertil benyttes en
markant del af tilladelsesgebyret til at finansiere Færdselsstyrel-
sens tilsynsforpligtelser, jf. EU-forordningens bestemmelser.
I nedenstående tabel fremgår de øvrige administrative udgifter for-
bundet med gebyrfinansierede opgaver.