Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2901895_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. september 2024
2024-2903
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. juni 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Spørgsmål nr. 1:
I fortsættelse af ministerens svar på TRU alm. del - spørgsmål 318
vil ministeren da besvare samme spørgsmål - nu med præcisering
af, at der ønskes oplyst eventuel støtte indenfor de seneste 10 år, og
ikke alene indenfor det af Aarhus Kommune valgte tidsinterval
("det seneste år")? Samtidig gentages spørgsmålet, om den eventu-
elle støtte er forenelig med
EU’s konkurrencebestemmelser og reg-
ler for offentlig støtte i øvrigt?
Svar:
Transportministeriet har ikke kendskab til omfanget af den kom-
munale støtte til lufthavnene, og på den baggrund har ministeriet
rakt ud til kommunerne for besvarelse af spørgsmålet. Ministeriet
har anmodet om oplysninger om udbetalt støtte inden for de sene-
ste 10 år.
Aalborg Kommune har oplyst, at de ikke har ydet støtte til Aalborg
Lufthavn fra og med 2016. Kommunen oplyser ligeledes, at de ikke
kan gå længere tilbage i deres regnskabssystem.
Aarhus
Kommune oplyser, at
”ejerkredsen
bag Aarhus Airport A/S
i perioden 2014- 2024 har udbetalt følgende i støtte til selskabet:
Der er i 2014 udbetalt 16.000.000 kr. vedr. regnskabsåret
2012 og 2013.
Der er i perioden 2015-2019 udbetalt 129.850.000 kr. Støt-
ten er anmeldt til og godkendt af EU-Kommissionen i hen-
hold til EU’s retningslinjer for statsstøtte til lufthavne og
luftfartsselskaber.
Der er i 2019 investeret 130 mio. kr. i udviklingen af Aar-
hus Airport A/S, i forbindelse med udvidelse af ejerkredsen
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 349: MFU spm. om kommunale tilskud til Tirstrup og Aalborg lufthavne
2901895_0002.png
Side 2/2
med en privat investor. Investeringen er sket i henhold til
det markedsøkonomiske investorprincip, fordelt således at
ejerkommunerne investerede 100 mio. kr. og den private
investor investerede 30 mio. kr.
Der er i 2020/2021 udbetalt et ansvarligt lån på 200 mio.
kr. på markedsmæssige vilkår.
Der er i 2022 investeret 200 mio. kr. som led i den fortsatte
udvikling af Aarhus Airport A/S. Investeringen er sket på
markedsmæssige vilkår på baggrund af to uafhængige vær-
diansættelser af selskabet, som viser at investeringscasen
er positiv. Som supplement hertil blev igangsat et arbejde
med at tiltrække privat kapital for minimum 90 mio. kr.”
I forhold til spørgsmålet om forenelighed med EU’s
statsstøttereg-
ler, fremgår følgende af Erhvervsministeriets statsstøttehåndbog:
”Ansvaret
for at overholde EU’s statsstøtteregler påhviler den en-
kelte myndighed og det enkelte ministerium. Det er de enkelte
medarbejdere og chefer i det relevante ministerium, styrelse, re-
gion eller kommune, der skal løse opgaven med at sikre, at et initi-
ativ er i overensstemmelse med EU-reglerne og om fornødent ind-
hente EU-Kommissionens forhåndsgodkendelse af statsstøtte”
1
.
I det konkrete tilfælde er det således ejerkommunerne der har an-
svaret for at sikre, at støtten er forenelig med EU's statsstøttereg-
ler. Transportministeriet har ikke indsigt i de konkrete forhold, og
har umiddelbart ikke mulighed for at foretage en juridisk vurde-
ring af foreneligheden.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen
1
Erhvervsministeriets statsstøttehåndbog, side 7.