Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2882142_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. juni 2024
2024-2535
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. maj 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 342:
Vil ministeren kommentere materialet fra Kanishka Dastageers fo-
retræde den 14/5-2024, og vil ministeren i den forbindelse bede
Movia fremsende passagerstatistik for buslinje 420 fra før buslin-
jens rute over Dianalund blev nedlagt samt bede Movia redegøre
for baggrunden for, at ruten blev nedlagt, jf. TRU alm. del
bilag
213?
Svar:
Til brug for besvarelsen har Transportministeriet indhentet bidrag
fra Movia, da de er det ansvarlige regionale trafikselskab for bus-
driften på Sjælland. Movia har oplyst følgende, som jeg henholder
mig til:
”Linje
420 kører mellem Holbæk
Stenlille
Slagelse alle ugens
dage og finansieres af Region Sjælland.
Frem til køreplanskiftet i december 2023 kørte linjen på tre mor-
gen og tre eftermiddagsafgange desuden over Dianalund (Hol-
bæk
Stenlille
Dianalund
Holbæk). Ifm. en større besparel-
sesrunde, hvor også anden kørsel blev nedlagt, besluttede Sorø
Kommune i sommeren 2023 også at fjerne tilskuddet til linje 420’s
kørsel via Dianalund, med effekt fra december 2023.
Movia har trukket passagertal på de otte stoppesteder, der blev
betjent af ruten gennem Dianalund for efteråret 2023. Her er talt
60 påstigere og 45 afstigerer pr. dag på de i alt 12 daglige ture,
der kører via Dianalund. Det kan desuden oplyses, at turen via
Dianalund gav en omvejskørsel på 11 minutter hver vej, som be-
rørte 70 øvrige rejsende pr. dag”.
For så vidt angår privatbanerne
herunder Tølløsebanen
så kan
jeg oplyse, at det er regionerne via de regionale trafikselskaber, der
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om ministeren vil kommentere materialet fra Kanishka Dastageers foretræde den 14/5-2024 om mangelfuld kollektiv transport i Dianalund og omegn
2882142_0002.png
Side 2/2
er ansvarlige for både drift og vedligehold af banerne. Regionerne
finansierer blandt andet denne opgave med en andel af det årlige
bloktilskud til regional udvikling fra staten. Det er regionerne selv,
der prioriterer midlerne inden for denne ramme.
I forlængelse heraf kan det oplyses, at det i forbindelse med over-
dragelsen af privatbanerne til amterne i 2001 blev aftalt, at amter
(og senere regioner) med privatbaner skal modtage investeringstil-
skud fra staten. Af finansloven for 2024 fremgår det, at dette inve-
steringstilskud i 2024 udgjorde 111,7 mio. kr.
I Infrastrukturplan 2035 er der herudover afsat et statslig bidrag
på i alt 700 mio. kr. i 2022-2025 til regionerne til investeringer i
privatbanerne.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen