Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 491
Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 333
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. maj 2013
2013-1436
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. april 2013 stillet mig følgende spørgsmål
491 som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian
Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 491:
”Vil ministeren oplyse status samt den videre proces for forsøget på rute 13
nord for Viborg med ”grøn asfalt” indeholdende genanvendte bildæk fra virk-
somheden Genan?”
Svar:
Vejdirektoratet har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Siden 2009 har Vejdirektoratet i samarbejde med NCC Roads A/S og Colas Dan-
mark A/S testet Genan A/S’ produkt ROAD+. Formålet har været at vurdere pro-
duktets effekt på vejbelægningers holdbarhed og støjreducerende egenskaber. For-
søgene med ROAD+ er nu afsluttet, og der kan drages følgende konklusioner:
-
-
-
-
På veje med tung trafikal belastning giver ROAD+ ikke samme holdbarhed
som referencen,
På veje med lavere trafikal belastning kan ROAD+ give begrænset forbed-
ring af holdbarhed i forhold til almindelig asfalt,
ROAD+ har ingen støjreducerende effekt,
ROAD+ kan indgå på lige fod med andre tilsætningsstoffer i asfaltudbud.
Vejdirektoratet har offentliggjort en rapport, der dokumenterer forsøgene med
ROAD+. Vejdirektoratets rapport nr. 432 findes på direktoratets hjemmeside.
Genan A/S fremstiller gummipulver fra brugte bildæk, som blandt andet sælges til
asfaltfirmaer under navnet ROAD+. Asfalt laves af sten og bitumen (bindemiddel).
ROAD+ kan tilsættes asfalten og udgør herefter mellem 0,5 og 1,0 pct. af den fær-
dige asfalt. ROAD+ bliver markedsført som et alternativ til andre typer af tilsæt-
ningsstoffer, som kan benyttes til produktion af asfalt.
Produktet er rettet mod højt trafikerede veje og veje med særlig tung belastning. På
tungt trafikerede veje anvendes ROAD+ i en høj koncentration og på veje med lave-
re trafikal belastning anvendes produktet i en lavere koncentration.