Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2875538_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
20. februar 2017
Erik Nielsen
[email protected]
7244 7125
17/03367-2
1/2
Statusnotat
Forsøg med genanvendt gummigranulat i asfalt
Vejdirektoratet har i samarbejde med NCC Roads A/S og Colas Danmark A/S testet Genan A/S’ produkt
ROAD+. Formålet har været at vurdere produktets effekt på vejbelægningers holdbarhed og støjreducerende
egenskaber.
Genan A/S fremstiller gummipulver fra brugte bildæk, som blandt andet sælges til asfaltfirmaer under navnet
ROAD+. Produktet er rettet mod højt trafikerede veje og veje med særlig tung belastning.
I 2009 testede Vejdirektoratet ROAD+ i samarbejde med NCC Roads A/S på en demonstrationsstrækning
ved Søften nær Århus. Formålet var at vurdere produktets effekt på belægningers holdbarhed. I 2010 blev
der opstillet et større måleprogram med ROAD+ sammen med asfaltproducenten Colas Danmark A/S.
Forsøgsprojektet har inkluderet:
Et indledende forsøg på rasteplads Himmerland Øst (på Nordjyske Motorvej syd for Aalborg),
Demonstrationstrækning på rute 13, Landevej 411 ved St. Binderup Kro (mellem Viborg og Aalborg),
Et stort måleprogram med prøver fra de to lokaliteter.
Vejdirektoratet har i 2013 offentliggjort en rapport, der dokumenterer forsøgene med ROAD+ : Rapport nr.
432 ”Rapport for demonstrationsstrækninger med gummimodificeret asfalt med produktet ROAD+ (Genan
A/S)”, der findes på Vejdirektoratets hjemmeside.
Projektet er afsluttet og slutrapporten indeholder følgende konklusioner:
På veje med tung trafikal belastning giver ROAD+ ikke samme holdbarhed (i forhold til sporkøring, bære-
evne, udmattelsesstyrke og kuldepåvirkning) som referencen,
På veje med lavere trafikal belastning kan ROAD+ give begrænset forbedring af holdbarhed (i forhold til
sporkøring, bæreevne, udmattelsesstyrke og kuldepåvirkning) i forhold til almindelig asfalt,
ROAD+ har ingen støjreducerende effekt,
Gummi fra brugte dæk kan indgå på lige fod med andre modificeringsmidler i asfaltudbud.
Projektets konklusioner og resultater blev den 5. december 2012 præsenteret bredt for branchen på Vejfo-
rum. Det er herefter op til asfaltproducenterne at introducere ROAD+ i deres produktsortiment, når de tilby-
der vejbestyrelserne asfaltprodukter.
Der har efterfølgende årligt været fulgt op på udviklingen i belægningens tilstand på demonstrationsstræk-
ningen på Landevej 411 (km 29,7-34,0), hvor der primo 2017 kan konkluderes følgende:
Målinger i perioden 2011-2016 bekræfter, at ROAD+ ikke har nogen støjreducerende effekt,
De to sektioner (én i hver retning) med ROAD+ udviser nu efter 6 års trafik en sporkøring på omkring 6
mm, som er lidt større end referencen.
Demonstrationsstrækningen på Landevej 411 vil fortsat blive fulgt i forbindelse med den almindelige til-
standsvurdering af Vejdirektoratets veje.
Vejdirektoratet
Thomas Helsteds Vej 11
8660 Skanderborg
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om ministeren vil kommentere materialet fra Genan Holding A/S’ foretræde 7/5-24 og herunder vurdere muligheden for at have genanvendelighed som faktor i offentligt udbudsmateriale om asfaltering, jf. TRU alm. del – bilag 233
2875538_0002.png
Endelig bemærkes, at forsøgsprojektet er omtalt i svar på TRU-spørgsmål nr. 491 af 28. maj 2013.
På kortet er vist demonstrationsstrækningen på rute13, Landevej 411 ved St. Binderup Kro
2