Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2875536_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
30. maj 2024
2024-2466
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. maj 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 333:
Vil ministeren kommentere materialet fra Genan Holding A/S’ fo-
retræde 7/5-24, og herunder vurdere muligheden for at have gen-
anvendelighed som faktor i offentligt udbudsmateriale om asfalte-
ring, jf. TRU alm. del
bilag 233?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har svaret føl-
gende:
”Genan
Holding A/S har ikke i deres materiale til Transportudval-
get omtalt det stort anlagte demonstrationsforsøg på landevej 411,
der danner grundlag for Vejdirektoratets rapport nr. 432 Gummi-
modificeret asfalt. Rapporten forholder sig til nogle af de egenska-
ber for den gummi-modificerede asfalt, som Genan Holding A/S
fremfører (f.eks. at gummimodificeret asfalt i sig selv er støjdæm-
pende). Vejdirektoratet har løbende fulgt demonstrationsstræknin-
gen på landevej 411, og konklusionerne i et statusnotat fra 2017 an-
ses fortsat for gældende i dag, nemlig at bildækgummi kan bruges
til at modificere asfalt, men at produktet ikke bidrager til støj-
dæmpning.
Der er intet til hinder for, at danske asfaltproducenter kan modifi-
cere deres asfaltmaterialer med bildækgummi, men der er nogle
tekniske forudsætninger, samt nogle teknisk-økonomiske, holdbar-
heds- og arbejdsmiljømæssige udfordringer der bevirker, at det
ikke finder sted i større udstrækning, end tilfældet er det i dag.
Genbrug og genanvendelse indenfor vejmaterialer har i mange år-
tier været brugt i Danmark, og Vejdirektoratet har med de fælles
vejregler understøttet dette. For at opnå den mest holistiske vurde-
ring af tiltag på vejmateriale-området i forhold til bæredygtighed
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om ministeren vil kommentere materialet fra Genan Holding A/S’ foretræde 7/5-24 og herunder vurdere muligheden for at have genanvendelighed som faktor i offentligt udbudsmateriale om asfaltering, jf. TRU alm. del – bilag 233
2875536_0002.png
Side 2/2
og CO2-reduktion beder Vejdirektoratet om miljøvaredeklaratio-
ner af asfaltentreprenørerne ved udbud. I 2024 gennemføres der i
regi af Vejdirektoratet forsøg med udbud, hvor CO2-reduktion ind-
går som tildelingskriterium i forbindelse med en række konkrete
slidlagsarbejder på statsvejnettet. Herved gives der incitament til
entreprenører og leverandører for at introducere teknikker og ma-
terialer, der tager hensyn til klimaet, uden at vejmyndigheden be-
høver at specificere konkrete løsninger.
I lyset af disse tiltag mener Vejdirektoratet, at det vil være kontra-
produktivt at stille krav til høj genanvendelse af visse navngivne
additiver eller restprodukter, da dette frygtes at forhindrer entre-
prenørernes og leverandørernes egen udvikling og forskning som
sædvanligvis forekommer på dette felt. Det er kendt fra andre
lande, at f.eks. krav til faste tilsætninger af specifikke restprodukter
leder til en suboptimering, som ikke er i klimaets eller samfundets
interesse, ligesom det pådrager udbyderen et designansvar, som
kan være svært at overholde.”
Følgende bilag, som der henvises til i besvarelsen, er vedlagt:
Bilag 1:”Gummimodificeret
asfalt”,
Vejdirektoratet, maj
2013
Bilag 2: ”Statusnotat
om forsøg med genanvendt gummi-
granulat i asfalt”,
Vejdirektoratet,
20. februar 2017
Jeg henviser endvidere til min forgængers besvarelse af spørgsmål
nr. 491 (TRU alm. del) af 28. maj 2013.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen