Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. juni 2024
2024-2445
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. maj 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mar-
lene Harpsøe (DD).
Spørgsmål nr. 325:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan ministeren i sit svar på TRU
alm. del
–
spørgsmål 108 (2022-2023) i marts 2023 kunne konklu-
dere, at en øget rejsetid på 9 minutter på Kystbanen ville betyde et
samfundsøkonomisk tab på 90 mio. kr. i 2024, når 2 minutters
hurtigere fremdrift ifølge screeningen af metrodrift på Kystbanen
forventes at ville give en nutidsværdi på 0,7 mia. kr. jf. Metrodrift
på Kystbanen | Banedanmark?”
Svar:
Forskellen på de to størrelser er først og fremmest, at de 90 mio.
kr. er udtryk for effekten for ét år, mens nutidsværdien på 0,7 mia.
kr. er udtryk for en effekt over en 50-årig periode.
Hertil kommer, at det samfundsøkonomiske tab i spørgsmål 108
udover ulempen på grund af den længere rejsetid, også modregner
fordele i form af besparelser ved den reducerede togdrift og flere
tog på en række stationer mm. I det tal, som der refereres til fra
den strategiske analyse af metrodrift på Kystbanen, er der alene
tale om den isolerede effekt af hurtigere rejsetid.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen