Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2872532_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
24. maj 2024
2024-2260
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. april 2014 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 316:
”Vil
ministeren kommentere materialet oversendt i forbindelse
med foretræde fra Uffe Palludan vedrørende rapport om øresunds-
togtrafikkens regularitet, herunder redegøre for de takstforhold,
der gælder for passagertransport over Øresundsbroen samt oplyse,
hvorfor der ikke kan etableres enslydende takstaftaler for busser
som for togtrafikken, som det fremgår af rapportens afrunding, jf.
TRU alm. del
bilag 191?”
Svar:
Der er tale om et meget omfattende materiale, som fremlægges i
bilaget til spørgsmålet og omfanget af registrerede episoder, kritik
og kommentarer gør indtryk.
Det praktiske ansvar for udførelse af togtrafikken mellem Køben-
havn og Sydsverige er overdraget til Skånetrafiken. Det er mit ind-
tryk, at Skånetrafiken har fokus på at overvåge og afhjælpe, når der
er udfordringer, ligesom Skånetrafiken er forpligtet til at sørge for
erstatningstransport i tilfælde af større forstyrrelser af trafikken.
Rapporten indeholder et forslag om en
”busmetro” mellem Køben-
havn og Malmö. Der er ikke i lovgivningen noget til hinder for at
drive kommerciel bustrafik over broen, hvad der også har været
forsøgt, men efter rapportens eget udsagn uden tilstrækkelig løn-
somhed. At afgiftsstrukturen for togenes brug af Øresundsforbin-
delsen i forhold til busserne skulle spille en skævvridende rolle er
dog ikke tilfældet, og rapporten indeholder en forkert forståelse af
modellen. Således betaler hvert enkelt tog en afgift for at passere
Øresundsforbindelsen, og der ydes ingen mængderabat for togene.
Hvis der kører ét ekstra tog over broen, betaler det således fuld af-
gift, og kører ikke gratis over.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 316: Spm. om ministeren vil kommentere materialet fra Uffe Palludans foretræde 23/4-24 vedrørende rapport om øresundstogtrafikkens regularitet
2872532_0002.png
Side 2/2
Hvad angår manglende takstkoordinering, så må det formodes at
antallet af passagerer, der skal rejse mellem Malmø og Københavns
Lufthavn samt Københavns centrum er så stort, at det i sig selv
burde være tilstrækkeligt til at kunne få økonomi i en busrute,
uden at være afhængig af de passagerer, som har brug for at rejse
videre til og fra andre dele af Hovedstadsområdet. Og i den forbin-
delse er der heller ikke belæg for at henvise til unfair økonomisk
konkurrence, da togtrafikken på denne strækning drives uden øko-
nomiske tilskud.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen