Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2862595_0001.png
Trafikkøbsrapport
Regional - og lokalbaner
2019-2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om ministeren vil vurdere Vendsysselbanens positive effekter i forhold til at leve, bo og arbejde i de eksisterende stationsbyer langs ruten, f.eks. Brønderslev, Vrå og Sindal
2862595_0002.png
Indledning
Alle myndigheder, der indkøber offentlig servicetrafik, er, i medfør af EU Forordning nr. 2016/2338
(PSO-forordningen), forpligtet til at offentliggøre årlige trafikkøbsrapporter.
De nærmere krav til rapporten følger af PSO-forordningens artikel 7, stk. 1, hvoraf det fremgår, at
rapporten skal indeholde oplysninger om operatører af offentlig servicetrafik samt den
kompensation de modtager.
Rapporten skal desuden give mulighed for at vurdere den indkøbte trafiks effektivitet, kvalitet og
finansiering.
Rapporten er udfærdiget efter samme skabelon som rapporten vedrørende Statens køb af togtrafik.
Der er indgået kontrakter mellem Nordjyske Jernbaner A/S (NJ) og NT om offentlig servicetrafik
med tog og om infrastrukturforvaltning i Region Nordjylland. Kontrakten vedr.
infrastrukturforvaltning på den infrastruktur, som NJ’s infrastruktur-datterselskaber ejer og
vedligeholder, behandles ikke i denne trafikkøbsrapport.
Følgende kontrakt er indarbejdet i rapporten:
Kontrakten mellem Nordjyske Jernbaner A/S (NJ) og NT om offentlig servicetrafik med tog i
Region Nordjylland i perioden 2017
2023. Kontrakten blev revideret pr. 1. januar 2020 og i
december 2023 forlænget til 2030. Kontrakten er med hjemmel i PSO-forordningen tildelt uden
forudgående udbud.
Trafikkøbsrapport regional- og lokalbaner 2019-2023
Nordjyllands Trafikselskab
1
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om ministeren vil vurdere Vendsysselbanens positive effekter i forhold til at leve, bo og arbejde i de eksisterende stationsbyer langs ruten, f.eks. Brønderslev, Vrå og Sindal
2862595_0003.png
NT’s
kontraktopfølgning
Når en kontrakt er tildelt en operatør, skal NT følge op på, om den enkelte operatør lever op til
kravene i kontrakten, herunder om der leveres den trafik og service, som fremgår af kontrakterne.
Som led i kontraktopfølgningen følger NT blandt andet op på omfanget af aflysninger og
forsinkelser, belægningsgrad og kundetilfredshed.
Det sker ved gennemgang af rapporter, som togoperatøren indsender til NT og på kontaktmøder
med togoperatørerne.
Kontrakt og nøgletal
I det nedenstående præsenteres nøgletal for kontrakten, som NT har indgået med Nordjyske
Jernbaner A/S (NJ) om offentlig servicetrafik med tog, løbende for en femårig periode. Nøgletallene
i denne version præsenteres således for perioden 2019
2023.
Kontrakten omfatter alle nødvendige aktiviteter for at gennemføre togtrafikken, herunder
personbefordring med tog, vedligeholdelse og klargøring af det rullende materiel, samt drift og
vedligehold af stationer på strækningerne Hirtshals
Hjørring og Skagen
Frederikshavn jf. kortet
på næste side.
Kontrakten er en bruttokontrakt, hvor NT modtager billetindtægterne. I kontrakten er indbygget
incitamenter, hvor NJ kan modtage bonus i forhold til fastsatte mål for regularitet og
kundetilfredshed eller bod, hvis en række kvalitetskrav ikke efterleves.
Trafikkøbsrapport regional- og lokalbaner 2019-2023
Nordjyllands Trafikselskab
2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om ministeren vil vurdere Vendsysselbanens positive effekter i forhold til at leve, bo og arbejde i de eksisterende stationsbyer langs ruten, f.eks. Brønderslev, Vrå og Sindal
2862595_0004.png
Driftsområde
Fakta
25 togsæt– heraf er 3 togsæt udlejet til Lokaltog A/S i 2023.
168,6 km infrastruktur, heraf 57,4 km på egen infrastruktur og
111,2 km på Banedanmarks infrastruktur
3,1 mio. togkilometer pr. år (2023)
2,9 mio. passagerer pr. år (2023)
Trafikkøbsrapport regional- og lokalbaner 2019-2023
Nordjyllands Trafikselskab
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om ministeren vil vurdere Vendsysselbanens positive effekter i forhold til at leve, bo og arbejde i de eksisterende stationsbyer langs ruten, f.eks. Brønderslev, Vrå og Sindal
2862595_0005.png
1. Fakta om kontrakten med Nordjyske Jernbaner A/S
Region Nordjylland
Operatør
Kontraktens driftsperiode
Kontraktform
Strækninger
Nordjyske Jernbaner A/S
01.01.2020
december 2023. Kontrakten er i
december 2023 forlænget til 2030.
Bruttokontrakt
Skagen
Frederikshavn
Hjørring
Aalborg
Skørping og Hirtshals
Hjørring - Skørping samt
Skørping
Aalborg lufthavn (fra dec. 2022)
5 stk. Siemens Desiro (årgang 2000-2004)
13 stk. ALSTOM Coradia Lint 41 (årgang 2016)
4 stk. ALSTOM Coradia Lint 41 (årgang 2021)
Litra, der benyttes i driften
2. Produktion, passagertal og samt transportarbejde (personkm)
2019
Kr. pr. realiseret togkm brutto
1)
i alt
2020
3)
2021
3)
2022
3)
2023
62,64
81,33
53,01
35,42
61,07
22,19
55,70
60,57
58,99
64,06
- Lokalbaner
54,81
55,75
74,16
85,52
- Regional Togdrift
62,39
72,14
51,06
52,68
4)
29,62
30,90
50,30
- Regional Togdrift
DSB afgange
2)
29,24
37,66
37,37
37,63
Kr. pr. realiseret togkm netto i alt
- Lokalbaner
27,55
29,07
58,98
70,37
- Regional Togdrift
30,25
46,08
20,38
20,27
4)
29,62
30,90
50,30
- Regional Togdrift
DSB afgange
1) Udbetalt kontraktbetaling divideret med det realiserede antal togkm.
2) Udbetalt kontraktbetaling fratrukket billetindtægten og divideret med det realiserede antal togkm.
3) Tallene er inklusiv Covid-19 kompensation
4) DSB afgangene blev kørt som underentreprenøraftale til og med 2021.
2019
Planlagte togkm
Realiseret togkm
Passagerer pr. år
Personkm pr. år
3.010.918
2.978.604
2.803.008
90.414.888
2020
2.863.433
2.785.257
1.762.704
54.994.386
2021
3.119.205
3.050.347
2.035.530
70.008.750
2022
3.120.352
3.070.974
2.800.820
103.510.624
2023
3.168.978
3.112.527
2.955.269
100.770.876
3. Rettidighed og pålidelighed
Ved beregning af rettidighed defineres en ankomst som rettidig, inden for 0 - 2:59 min. efter
planlagt ankomsttid angivet i normalkøreplanen, korrigeret for rettidigt varslede ændringer.
Trafikkøbsrapport regional- og lokalbaner 2019-2023
Nordjyllands Trafikselskab
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om ministeren vil vurdere Vendsysselbanens positive effekter i forhold til at leve, bo og arbejde i de eksisterende stationsbyer langs ruten, f.eks. Brønderslev, Vrå og Sindal
2862595_0006.png
Af tabellen nedenfor fremgår Nordjyske Jernbaners operatørrettidighed pr. måned i de anførte år.
Operatørrettidigheden er den oplevede kunderettidighed fratrukket forhold, som ligger udenfor
Nordjyske Jernbaners ansvarsområde.
Bonusmodel - togpunktlighed
I forbindelse med revideringen af kontrakten pr. 1 januar 2020, valgte NT at indføre en bonusmodel
for operatørrettidighed og for kundetilfredshed.
Bonusmodellen for operatørrettidighed opgøres af Banedanmark fratrukket passagerforhold. Der
har i forhold til tidligere år været en mindre nedgang i operatørrettidigheden i 2023, hvilket
hovedsageligt har være grundet materielle forhold.
Ved en gennemsnitlig årlig operatørpunktlighed på 98,0 % eller lavere udbetales ingen bonus. Hvis
punktligheden er højere, forøges operatørens betaling, og betalingen kan højst øges med 1,0 mio.
kr. (indeks 100, 2020).
2019
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
Total for året
Bonus rettidighed
96,90%
97,90%
98,10%
94,80%
96,80%
98,00%
97,00%
94,50%
96,30%
98,00%
98,00%
97,60%
97,00%
*
Operatørrettidighed
2020
2021
99,30%
99,00%
98,70%
98,10%
97,60%
99,50%
99,20%
99,00%
98,90%
98,90%
99,10%
99,40%
98,90%
1.000.000 kr.
99,70%
99,10%
99,80%
99,20%
99,50%
99,70%
99,10%
99,10%
99,20%
99,20%
98,90%
99,10%
99,30%
1.028.518 kr.
2022
99,60%
99,90%
99,50%
99,80%
99,00%
99,50%
99,60%
99,20%
98,40%
99,70%
99,30%
99,00%
99,40%
1.181.863 kr.
2023
99,50%
99,80%
99,30%
98,80%
99,00%
98,80%
98,80%
99,60%
99,00%
99,50%
98,70%
99,00%
99,20%
1.338.051 kr.
* Incitamentsmodel, hvor der er bonus for en operatørrettidighed på 98,2 % eller derover, gælder fra 1. januar 2020.
4. Pålidelighed (udførte ankomster)
I kontrakten med NJ er aflyste ankomster ikke særligt bodsbelagt, men NJ modtager ikke
kontraktbetaling, hvis den aflyste togafgang ikke er erstattet med anden befordring (bus, taxa mv.).
I tabellen nedenfor er således anført udførte ankomster i alt (inkl. eksterne forhold) udtrykt i
procent af de planlagte ankomster.
Det kan konkluderes, at der gennem perioden er tilbudt passagererne en meget høj pålidelighed,
selv om erstatningsbefordring også har været til stede ved infrastrukturarbejder mv.
Tabellen viser antal udførte ankomster.
Trafikkøbsrapport regional- og lokalbaner 2019-2023
Nordjyllands Trafikselskab
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om ministeren vil vurdere Vendsysselbanens positive effekter i forhold til at leve, bo og arbejde i de eksisterende stationsbyer langs ruten, f.eks. Brønderslev, Vrå og Sindal
2862595_0007.png
2019
Inklusive
eksterne
forhold
2020
2021
2022
2023
98,89%
98,92%
98,91%
99,01%
97,80%
5. Kundetilfredshed
Via et eksternt bureau gennemfører NT løbende kundetilfredshedsmålinger blandt passagererne
i togene.
Bonus for kundetilfredshed opgøres som et vægtet, årligt gennemsnit (servicescore) for
kundernes tilfredshed på en skala fra 0 til 10, hvor 10 er udtryk for ”meget tilfreds” og 0 er udtryk
for ”meget utilfreds”.
2019
Kundetilfredshed på
en skala 0-10
Bonus kunde-
tilfredshed
7,83
2020
8,30
2021
8,61
2022
8,42
2023
8,28
*
600.000 kr.
1.028.518 kr.
945.491 kr.
535.220 kr.
Servicescoren defineres ud fra følgende spørgsmål og dertilhørende vægtninger:
Spørgsmål
Hvor tilfreds er du med din rejse med dette tog alt i alt?
Den indvendige rengøring og vedligeholdelse?
Klimaet ombord (temperatur, luftfugtighed, træk osv.)?
Togets generelle standard (herunder pladsforhold, interiørets standard mv.)?
Trygheden og sikkerheden?
Den information, du har fået undervejs på din rejse med dette tog?
Togets rettighed/overholdelsen af køreplanen på denne rejse?
Vægtning
2
1
1
1
2
1
2
Ved en kundetilfredshed på 8,00 (nulpunktet) udbetales ingen bonus. Hvis tilfredsheden er
højere, forøges operatørens betaling, og betalingen kan højst øges med 1,0 mio. kr. (indeks 100,
2020).
Trafikkøbsrapport regional- og lokalbaner 2019-2023
Nordjyllands Trafikselskab
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om ministeren vil vurdere Vendsysselbanens positive effekter i forhold til at leve, bo og arbejde i de eksisterende stationsbyer langs ruten, f.eks. Brønderslev, Vrå og Sindal
2862595_0008.png
6. Kontraktbetaling
(mio. kr.)
Kontraktbetaling, brutto
1)
i alt
- Lokalbaner
- Regional Togdrift
- Regional Togdrift
DSB-afgange
2019
165,9
56,1
98,8
11
87,1
3)
28,2
47,9
11
2020
4)
168,7
58,3
99,1
11,3
104,9
4)
30,4
63,3
11,3
2021
4)
179,9
78,5
83
18,4
114
62,5
33,1
18,4
2022
4)
196,7
91
105,7
2023
194,9
86,1
108,8
Kontraktbetaling, netto
2)
i alt
- Lokalbaner
- Regional Togdrift
- Regional Togdrift
DSB afgange
3)
1) Udbetalt kontraktbetaling til operatøren.
115,6
74,6
40,7
110,2
64,6
45,5
2) Udregnet som udbetalt kontraktbetaling til operatøren fratrukket billetindtægter. Billetindtægter i
2020-2022 er inklusiv Covid-19 kompensation.
3) DSB afgangene blev kørt som underentreprenøraftale til og med 2021.
4) Tallene er inklusiv Covid-19 kompensation.
Trafikkøbsrapport regional- og lokalbaner 2019-2023
Nordjyllands Trafikselskab
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om ministeren vil vurdere Vendsysselbanens positive effekter i forhold til at leve, bo og arbejde i de eksisterende stationsbyer langs ruten, f.eks. Brønderslev, Vrå og Sindal
2862595_0009.png
7. Benchmark regnskab 2023
Nordjyske
Jernbaner
Movia,
Lokaltog
(Region S)
4,1
4,4
177,5 mio. kr.
40,34 kr.
94,9%
98,9%
-12
Movia, Lokaltog
(Region H)
5,7
3,5
126,6 mio. kr.
36,17 kr.
96,8%
99,5%
Arriva
4)
Fjern- og
regional
4)
Passagerer (mio.)
Togkilometer (mio.)
Kontraktudgift netto
Kontraktudgift netto pr.
togkilometer
Operatørrettighed
Pålidelighed
Kundetilfredshed - NPS
3)
2,9
3,1
110,2 mio. kr.
35,42 kr.
99,20%
1)
97,8%
-2
7,0
10,9
189,5 mio. kr.
17,5 kr.
5)
96,6 % 2)
Ej oplyst
-30
65,2
35,7
3.269,4 mio. kr.
64,9 kr.
5)
93,3 % 1)
Ej oplyst
-17
1)
Operatørrettidigheden opgøres som rettidige ankomster inden for 0 - 2:59 min. ift. gældende køreplan.
2)
Operatørrettidigheden for Arriva opgøres som rettidige afgange indenfor 0
4:59 min. ift. gældende køreplan
3)
NPS er en metode til at måle en kundes loyalitet for en given virksomhed. NPS er en forkortelse af Net Promoter Score -
passagerernes anbefalingsvillighed. Kunden rangerer virksomheden på en skala fra 0-10. Jo højere score, jo større er loyaliteten og
villigheden til at anbefale NJ.
4)
Det har ikke været muligt at indhente tal fra Arriva og Fjern- og regionaltog for 2023. Tallene er for 2022.
5) Nettokontrakt.
Trafikkøbsrapport regional- og lokalbaner 2019-2023
Nordjyllands Trafikselskab
8