Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2859437_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
1. maj 2024
2024-1981
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. april 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 303:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 12/4-24 fra Dansk Ba-
negods om ombygning af Århus Banegård, jf. TRU alm. del - bilag
214?
Svar:
Jeg har videresendt henvendelsen fra Dansk Banegods til Ba-
nedanmark, der bemærker følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Aarhus H-projektet
var oprindeligt en række projekter, som under
forberedelsen af anlægsloven blev lagt sammen til en helhedsløs-
ning. For at opretholde mest mulig passager- og godstrafik gennem
Aarhus H i forbindelse med ombygningen, har Banedanmark plan-
lagt udførelsen i flere etaper og med så få perioder med totalspær-
ring som muligt.
Projektet bliver udført fra den 1. januar 2025 til 1. kvartal i 2027,
hvor der spærres i forskelligt omfang i forskellige perioder. Der er
totalspærring i disse perioder:
Aarhus H: I perioden den 2. januar 2026 til og med den 11.
januar 2026, dvs. fra midten af uge 1 til og med udgangen
af uge 2, vil hele Aarhus H være totalspærret. Det er den
eneste periode, hvor det ikke er muligt at køre gods gen-
nem Aarhus H eller videre nordpå.
Aarhus H mod nord: Fra uge 3 til og med uge 14 i 2026,
dvs. i en periode på 11 uger, vil Aarhus H være totalspærret
mod nord til Brabrand. I den periode er vendesporrene
405-407 også spærret, men der kan stadig køres gods via
Aarhus H til Aarhus Havn. I denne periode er det muligt,
at køre nordpå til Aalborg, Hirtshals og Frederikshavn via
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelse fra Dansk Banegods om ombygning af Århus Banegård
2859437_0002.png
Side 2/2
en alternativ rute over Herning-Struer-Langå. Det vil såle-
des være muligt at opretholde den godstrafik, der ellers
skulle have kørt ad TEN-T strækningen/ScanMed-korrido-
ren mellem Fredericia og Hirtshals/Frederikshavn, om
end med længere køretid. Banedanmark mener således at
have opfyldt sine forpligtelser ift. ScanMed, da der er an-
vist en alternativ rute, mens spærringerne er indført på
ScanMed-strækningen.
Det vil dermed under hele udførelsesperioden på nær den 2.-11. ja-
nuar 2026, hvor Aarhus H er totalspærret, være muligt at køre
gods gennem Aarhus H for at komme til Aarhus Havn. Når ombyg-
ningen af Aarhus H er færdig i 2027, vil der ikke være forringede
vilkår for godstrafikken i forhold til i dag.
Dansk Banegods påpeger, at Aarhus H efter renoveringen fortsat
kan håndtere godstog af samme længde som før renoveringen på
567-581 meter, og at det dermed fortsat ikke er muligt at benytte
en længde på 835 meter, som det er tilladt i resten af Danmark.
Det er korrekt, at sporgruppe 400 pga. terræn- og naboforhold ikke
forlænges. Dog er ETCS-stopmærkerne i spor 30 placeret således,
at der kan håndteres godstog med en længde op til 1000 meter.
Dansk Banegods foreslår, at renoveringen af Aarhus H bliver sup-
pleret med en jernbaneshunt, der skal etableres som en ny spors-
trækning over Aarhus Å på 400-600 meter for at lede godstrafik-
ken udenom Aarhus H i stedet for at benytte det nuværende vende-
spor, hvilket der også vil være en fordel ved efter ombygningen af
Aarhus H, da tog der ikke skal stoppe på Aarhus H ikke behøver at
vende køreretning i et vendespor på Aarhus H.
En jernbaneshunt udenom Aarhus er et omfattende projekt, som
vil gå igennem et større våd- og blødbundsområde og kræver et
særskilt anlægsprojekt. Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt
at indarbejde en shunt i Aarhus H-projektets tidsplan uden at det
vil forsinke elektrificeringen og udrulningen af det nye signalsy-
stem, og det vil desuden ikke være muligt at anlægge en shunt in-
denfor projektets økonomi.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen