Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2851120_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. april 2024
2024-1651
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. marts 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 280:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 21/3-24 samt præsen-
tation fra foretræde 19/3-24 fra Supercykelstisamarbejdet i hoved-
stadsregionen vedrørende anbefalinger til national cykelstrategi?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet Vejdirektoratet, der har oplyst føl-
gende:
”Den
samfundsøkonomiske gevinst ved supercykelstierne, som
fremhævet ved den interne forrentning, er på 23 pct. Det er et tal
som DTU har beregnet og tallet er et udtryk for værdien af det
samlede netværk.
Tidligere analyser fra Supercykelstierne (Incentive, 2018) har vist,
at samfundsgevinsten varierer en del i forhold til de enkelte stiele-
menter. Analysen fra 2018 delte de forskellige ruter op i 5 katego-
rier, hvor den sidste kategori ”Åbent land-ruter” havde en negativ
intern rente. Selvom den interne forrentning af det samlede net-
værk er forbedret fra 2018 til 2023, er det Vejdirektoratets vurde-
ring, at den interne forrentning på 23 pct. vil være mindre i
’Åbent
land-ruter’.”
Jeg vil endvidere, hvad angår pointen om, at det kun er 3 mia. kr.
ud af de 161 mia. kr., der investeres i Infrastrukturplan 2025 går til
cykelfremme, bemærke, at ca. 2 af de 3 mia. kr. går til medfinansie-
ring af kommunale cykelprojekter, hvorved der genereres cykelin-
vesteringer fra kommunerne for yderligere ca. 2 mia. kr. Dertil
kommer, at der i forbindelse med land og by-puljen og særligt i for-
hold til den løbende udbygning af statsvejsnettet vil blive investeret
betydelige midler i cykelstiprojekter.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm. om kommentar til henvendelse af 21/3-24 samt præsentation fra foretræde 19/3-24 fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen vedrørende anbefalinger til national cykelstrategi
2851120_0002.png
Side 2/2
Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen har desuden frem-
sendt dokumenterne
”Oplæg
til borgmestertopmøde” og
”Anbefa-
linger til kommende cykelstrategi”.
Supercykelstisamarbejdets anbefalinger indeholder tre konkrete
anbefalinger:
Statslig målsætning om 20 pct. flere cykelture
Tværsektoriel handleplan
Samfundsøkonomisk udmøntning
Jeg vil i løbet af foråret drøfte et udkast til kommissorium for en
kommende cykelstrategi med forligskredsen bag Infrastrukturplan
2035 og vil i den forbindelse inddrage supercykelstisamarbejdets
input.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen