Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2846831_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
5. april 2024
2024-1487
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. marts 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 268:
Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer der er iværksat for at
minimere støj- og vibrationsgener fra Odense Letbane, og hvilken
effekt disse tiltag har haft indtil videre?
Svar:
Staten har alene ydet et tilskud til anlægget af Odense Letbane, og
har derudover ingen ansvar for driften. Odense Letbane P/S ejes af
Odense Kommune, hvor ansvaret er forankret.
Af seneste direktionsrapport, som ministeriet har modtaget i for-
bindelse med tilsynet med det statslige tilskud til anlægget, dateret
21. november 2023, fremgår følgende:
”Seneste dialogmøde med nabogruppen fandt sted onsdag den 20.
september. Her blev nabogruppen orienteret om de aktuelle vi-
brationsmålinger, som viser svagt stigende tendenser - dog fort-
sat fra et relativt lavt udgangspunkt. Næste møde afholdes
21NOV2023.
Gruppen blev ligeledes informeret om situationen forud for den
nært forestående løvfaldsperiode, som vil indebære en række for-
holdsregler, der skal mindske risikoen for hjulskader og nedbrud.
Det er naboernes oplevelse, at vibrationerne over den seneste pe-
riode har bevæget sig fra et tåleligt til et mærkbart, generende ni-
veau - og der blev derfor udtrykt et klart ønske om fornyet hjulaf-
drejning mhp. at nedbringe generne. Med afsæt i de seneste må-
neders målinger har nabogruppen angivet et konkret måleniveau
for vibrationer, som man i overvejende grad vil opfatte som
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om hvilke initiativer der er iværksat for at minimere støj- og vibrationsgener fra Odense Letbane, og hvilken effekt disse tiltag har haft indtil videre
2846831_0002.png
Side 2/2
acceptabelt. Det aktuelle vibrationsniveau ligger en del højere end
dette.
Den manuelle smøring er fastholdt, da den medfører lavere kur-
veskrig. Smøringen er ændret, således at de 5 dage der smøres nu,
også inkluderer weekender.
OL har lavet en aftale med Rambøll for at bistå med en ny vurde-
ring af hjul-skinne-analysen. Samtidig har Rambøll et bredt net-
værk i Tyskland og fra Metroen i København. Dette skal afdække
om der er nye vinkler, som ikke er undersøgt.”
Afslutningsvist henviser jeg til Odense Letbanes hjemmeside, hvor
der er offentliggjort en mere udførlig beskrivelse af omfanget af
støj og vibrationer, hvilke tiltag der foretages på området, og hvad
man som nabo kan gøre
se dette link:
Støj og vibrationer -
Odense Letbane
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen