Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2839940_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
19. marts 2024
2024-1301
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29 februar 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 258:
Vil ministeren kommentere materialet fra Anders Westeds fore-
træde 27/2-24 for udvalget vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, jf.
TRU alm. del - bilag 162?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst føl-
gende:
”Oplægget
fra Anders Wested giver en fin gennemgang af de trafi-
kale flaskehalse på E45 omkring Limfjordstunnelen. Vejdirektora-
tet er dog ikke enig i mange af sammenstillingerne mellem et øst-
ligt alternativ og den 3. Limfjordsforbindelse via Egholm.
Vejdirektoratet kan ikke genkende de angivne procentsatser vedrø-
rende den fjordkrydsende trafik, herunder at 70-75 procent af den
fjordkrydsende vejtrafik skulle have udgangspunkt i Aalborg by. Til
sammenligning viser Vejdirektoratets trafikberegninger, at 40-45
procent af den fjordkrydsende vejtrafik har karakter af lokaltrafik.
Derudover skal det nævnes, at totallukninger af E45 i og omkring
Limfjordstunnelen kun sker sjældent og næsten aldrig i myldre-
tidsperioderne. Dermed vil der i langt de fleste situationer med
uheld på E45 stadig være en vis kapacitet på E45 i og omkring Lim-
fjordtunnellen med delvist åbne spor. Derudover vil Limfjords-
broen også være et alternativ for den lokale trafik. Derfor vil der
formentlig ikke opstå en situation, hvor al den fjordkrydsende vej-
trafik skal ledes via Egholm, som det er forudsat i Anders Westeds
tænkte eksempel.
Anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse via Egholm vil ikke kun være
til gavn for den regionale trafik i Nordjylland, men også for trafik-
ken på de to eksisterende fjordforbindelser i Aalborg. Trafikken
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om kommentar til materiale fra Anders Westeds foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse,
2839940_0002.png
Side 2/2
gennem Limfjordstunnelen vil eksempelvis blive reduceret med 23
procent ved åbningen af den nye limfjordforbindelse ligesom mo-
torvejskryds Vendsyssel vil blive aflastet for en betydelig trafik-
mængde. For trafikanter i de centrale og vestlige dele af Aalborg og
Nørresundby vil en 3. Limfjordsforbindelse medføre en betydelig
reduktion i afstanden til motorvejsnettet.
Det skal bemærkes, at uden en 3. Limfjordsforbindelse via Egholm
vil trafikken på E45 stige til næsten 105.000 køretøjer på et hver-
dagsdøgn i 2035, og dermed sætte store krav en eventuel udbyg-
ning af E45, som i så fald vil være den eneste motorvejskorridor for
den fjordkrydsende trafik.
I oplægget peges på et østligt alternativ kaldet Citytunnelen, som
ifølge Anders Wested vil kunne aflaste Limfjordstunnelen og er-
statte Kridtsvinget. Vejdirektoratet deler vurderingen af Kridtsvin-
gets problematiske indfletning i den nordgående trafikstrøm på
E45, og aflastningseffekten vil også være betydelig. Imidlertid vil
Citytunnelens positive effekter for E45 alene være i og omkring
Limfjordstunnelens nærområde. Derimod vil denne løsning ikke
repræsentere et reelt alternativ for den gennemkørende trafik på
E45 i og omkring Limfjordstunnelen, som fortsat vil være sårbar
over for uheld og andre uforudsete hændelser, der bl.a. opstår ved
de tætliggende tilslutningsanlæg omkring Aalborg og Nørresundby.
I modsætning til en 3. Limfjordsforbindelse via Egholm, så giver
Citytunnelen således ikke den ønskede pålidelighed for pendlere og
erhvervstrafik på tværs af Limfjorden. Endvidere giver den 3. Lim-
fjordsforbindelse en langt mere direkte adgang til og fra den vest-
lige del af Vendsyssel, herunder Aalborg Lufthavn.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen