Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
19. marts 2024
2024-1301
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29 februar 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 258:
Vil ministeren kommentere materialet fra Anders Westeds fore-
træde 27/2-24 for udvalget vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, jf.
TRU alm. del - bilag 162?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst føl-
gende:
”Oplægget
fra Anders Wested giver en fin gennemgang af de trafi-
kale flaskehalse på E45 omkring Limfjordstunnelen. Vejdirektora-
tet er dog ikke enig i mange af sammenstillingerne mellem et øst-
ligt alternativ og den 3. Limfjordsforbindelse via Egholm.
Vejdirektoratet kan ikke genkende de angivne procentsatser vedrø-
rende den fjordkrydsende trafik, herunder at 70-75 procent af den
fjordkrydsende vejtrafik skulle have udgangspunkt i Aalborg by. Til
sammenligning viser Vejdirektoratets trafikberegninger, at 40-45
procent af den fjordkrydsende vejtrafik har karakter af lokaltrafik.
Derudover skal det nævnes, at totallukninger af E45 i og omkring
Limfjordstunnelen kun sker sjældent og næsten aldrig i myldre-
tidsperioderne. Dermed vil der i langt de fleste situationer med
uheld på E45 stadig være en vis kapacitet på E45 i og omkring Lim-
fjordtunnellen med delvist åbne spor. Derudover vil Limfjords-
broen også være et alternativ for den lokale trafik. Derfor vil der
formentlig ikke opstå en situation, hvor al den fjordkrydsende vej-
trafik skal ledes via Egholm, som det er forudsat i Anders Westeds
tænkte eksempel.
Anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse via Egholm vil ikke kun være
til gavn for den regionale trafik i Nordjylland, men også for trafik-
ken på de to eksisterende fjordforbindelser i Aalborg. Trafikken