Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2841641_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. marts 2024
2024-1298
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. februar 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD).
Spørgsmål nr. 257:
Hvad har ministeren tænkt sig at gøre for at afhjælpe problemet
med, at passagerer besvimer ombord på Kystbanetoget grundet
overfyldte morgentog jf. artiklen: ”Jeg kunne høre, at en besvi-
mende bag mig”: To passagerer fik det dårligt i overfyldt Kystbane-
tog” bragt i Helsingør Dagblad den 27. februar 2024?
Svar:
Det er DSB, som har ansvaret for togmateriellet, herunder indsæt-
telse af antallet af togsæt på specifikke strækninger. Jeg har derfor
bedt DSB bidrage til besvarelsen af spørgsmålet. DSB oplyser føl-
gende:
”DSB
skal først og fremmest beklage den pågældende hændelse
den 26. februar 2024.
DSB arbejder løbende på at sikre de rette togstørrelser til alle af-
gange
både til den planlagte drift og når der opstår uforudsete
ændringer eller hændelser. Det kan dog ikke helt undgås at nogle
afgange kan blive overfyldte, især når der opstår situationer i den
daglige drift som gør, at vi ikke kan levere de planlagte togstørrel-
ser.
Afgangen den 26. februar 2024 kl. 8:01 fra Helsingør Station skulle
planlagt være kørt med 2 IC4-togsæt. Afgangens togstørrelse blev
desværre ændret som følge af, at de to IC4-togsæt, der skulle være
benyttet til afgangen, ikke kunne komme ud af Kalundborg til ti-
den. Dette skyldtes en sporspærring ifm. infrastrukturarbejder,
som ikke var blevet ophævet til planlagt tid.
Netop i myldretiden har vi i forvejen alle togsæt ude at køre og når
en hændelse som denne sker, er det særligt komplekst at få
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 257: MFU spm. om, hvad ministeren har tænkt sig at gøre for at afhjælpe problemet med, at passagerer besvimer ombord på Kystbanetoget grundet overfyldte morgentog
2841641_0002.png
Side 2/2
togdriften til at gå op. I den pågældende situation var det muligt at
vende et andet togsystem, som blev kørt med et enkelt IC3-togsæt,
til at dække den pågældende afgang kl. 8:01 fra Helsingør
dog
med færre pladser end planlagt. Alternativet havde været at toget
måtte aflyses helt.
Som nævnt arbejder DSB løbende på at sikre de rette togstørrelser
til alle afgange, og dermed sikre at så få afgange som muligt er
overfyldte. Udover i videst mulige omfang at tilpasse de planlagte
togstørrelser til behovet blandt kunderne og minimere omfanget af
togstørrelser som må ændres i driften, arbejder vi også med tiltag
for bedre at kunne vejlede kunderne, herunder pendlere, til at rejse
med de afgange, hvor der generelt er mindre pres på belægningen.
Særligt i myldretiderne kan der fortsat forekomme overbelagte af-
gange på Kystbanen. Der er dog generelt meget få tog som er over-
belagt i myldretiden. Det er særligt i time 7 i retningen Helsingør-
København samt i time 16 i retningen København-Helsingør, at vi
ser flest overbelagte tog på Kystbanen.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen