Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. marts 2024
2024-1214
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. februar 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 253:
I forbindelse med at Vestforbrænding ønsker at nedgrave fjernvar-
merør på strækningen mellem Veksø og Frederikssund vil ministe-
ren da redegøre for de samfundsøkonomiske tab, der vil være, hvis
bilisterne på strækningen Frederikssundsvej - eksempelvis de
23.000 der kører på Frederikssundsvej øst for Stenløse - skal bruge
1 time ekstra hver morgen og �½ time ekstra hver eftermiddag på
transport i en periode på 9 måneder, som det fremgår af en dagsor-
den fra møde i Egedal kommunes klima-, teknik- og miljøudvalgets
den 7. februar 2023, jf. Klima-, Teknik- og Miljøudvalget - Møde-
rum M1.14 (egedalkommune.dk)
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser føl-
gende:
”Der
er udarbejdet en samfundsøkonomisk analyse med udgangs-
punkt i tidstabet fremsat i spørgsmålet. Hvis det antages, at trafik-
ken ikke reagerer på forsinkelsen, er de samfundsøkonomiske om-
kostninger ved tidstabet for det opstillede scenarie skønnet til ca.
0,5 mia. kr. over en 9 måneders periode. Vejdirektoratet forventer
ikke, at alle trafikanter, der kører på strækningen, bliver forsinket i
det nævnte omfang
–
udfordringerne er værst for dem, der kører i
myldretidsperioderne.
Ud fra trafiktællinger kan det ses, at ca. 12.000 bilister vil blive på-
virket af anlægsarbejdet i myldretiden. Uden for myldretiden vil
der dog også være forsinkelser grundet den nødvendige nedsæt-
telse af den skiltede hastighed, som et anlægsarbejde kræver. Dette
er også inkluderet i den samfundsøkonomiske beregning.