Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2841996_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. marts 2024
2024-1214
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. februar 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 253:
I forbindelse med at Vestforbrænding ønsker at nedgrave fjernvar-
merør på strækningen mellem Veksø og Frederikssund vil ministe-
ren da redegøre for de samfundsøkonomiske tab, der vil være, hvis
bilisterne på strækningen Frederikssundsvej - eksempelvis de
23.000 der kører på Frederikssundsvej øst for Stenløse - skal bruge
1 time ekstra hver morgen og �½ time ekstra hver eftermiddag på
transport i en periode på 9 måneder, som det fremgår af en dagsor-
den fra møde i Egedal kommunes klima-, teknik- og miljøudvalgets
den 7. februar 2023, jf. Klima-, Teknik- og Miljøudvalget - Møde-
rum M1.14 (egedalkommune.dk)
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser føl-
gende:
”Der
er udarbejdet en samfundsøkonomisk analyse med udgangs-
punkt i tidstabet fremsat i spørgsmålet. Hvis det antages, at trafik-
ken ikke reagerer på forsinkelsen, er de samfundsøkonomiske om-
kostninger ved tidstabet for det opstillede scenarie skønnet til ca.
0,5 mia. kr. over en 9 måneders periode. Vejdirektoratet forventer
ikke, at alle trafikanter, der kører på strækningen, bliver forsinket i
det nævnte omfang
udfordringerne er værst for dem, der kører i
myldretidsperioderne.
Ud fra trafiktællinger kan det ses, at ca. 12.000 bilister vil blive på-
virket af anlægsarbejdet i myldretiden. Uden for myldretiden vil
der dog også være forsinkelser grundet den nødvendige nedsæt-
telse af den skiltede hastighed, som et anlægsarbejde kræver. Dette
er også inkluderet i den samfundsøkonomiske beregning.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 253: MFU spm. om, i forbindelse med at Vestforbrænding ønsker at nedgrave fjernvarmerør på strækningen mellem Veksø og Frederikssund vil ministeren da redegøre for de samfundsøkonomiske tab, der vil være, hvis bilisterne på strækningen Frederikssundsvej - eksempelvis de 23.000 der kører på Frederikssundsvej øst for Stenløse - skal bruge 1 time ekstra hver morgen og ½ time ekstra hver eftermiddag på transport i en periode på 9 måneder, som det fremgår af en dagsorden fra møde i Egedal kommunes klima-, teknik- og miljøudvalgets den 7. februar 2023
2841996_0002.png
Side 2/2
Et sådant anlægsarbejde med de tilhørende forsinkelser vil med
stor sandsynlighed få nogle bilister til enten at vælge en anden
rute, skifte over til anden transportform, køre på andre tidspunkter
eller blive hjemme. En ruteomlægning vil fx bevirke, at bilisterne
benytter nogle af de mindre omkringliggende veje, hvor kapacite-
ten er væsentlig mindre, hvilket kan resultere i nye trængselssitua-
tioner her. Der er ikke taget højde for disse adfærdsændringer i be-
regningen af de samfundsøkonomiske omkostninger, idet omfan-
get af dette er ukendt. Et mere præcist bud vil kræve en beregning
med en trafikmodel, hvilket er tidskrævende. Inklusion
af disse ef-
fekter vil forventeligt reducere de skønnede samfundsøkonomiske
omkostninger.
Givet de store samfundsøkonomiske omkostninger er Vejdirektora-
tet i dialog med Vestforbrænding om mulige alternative løsninger.
Uanset løsningen vil Vejdirektoratet under anlægsarbejdet holde
trafikafviklingen under observation og styre trafiksignalerne, så ge-
nerne for trafikanterne bliver mindst mulige under de givne for-
hold.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen