Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2838139_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. marts 2024
2024-1213
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. februar 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 252:
Vil ministeren bede Vejdirektoratet om at lave beregninger på de to
alternativer til Egholmforbindelsen, som beskrevet i det åbne brev
fra professor Otto Anker Nielsen, så partierne kan få indblik i det
forventede CO2-aftryk og de samfundsøkonomiske konsekvenser,
herunder den interne rente og nettonutidsværdien af de to anlæg,
jf. TRU alm. del
bilag 145 (Transportudvalget 2021-22)?
Svar:
Vejdirektoratets miljøkonsekvensrapport fra 2011 omfattede tre
linjeføringer: en linjeføring via Egholm, en linjeføring via Lind-
holm og en østlig linjeføring. I 2014 offentliggjorde Vejdirektoratet
rapporten ”Konsolidering
af trafikberegningerne for en 3. Lim-
fjordsforbindelse”, som både omfattede trafikberegninger for Eg-
holmlinjen og Østforbindelsen, der omfattede udbygning af E45 og
anlæg af en paralleltunnel ved Limfjordstunnelen.
Som jeg forstår spørgsmålet, så spørges der reelt ind til, om jeg vil
bede Vejdirektoratet om at gentage de føromtalte undersøgelser fra
2011 og 2014, men nu med to nye linjeføringer for en østlig forbin-
delse. Såfremt man besluttede at bede Vejdirektoratet foretage
disse undersøgelser, ville det tage flere år og dermed udskyde pro-
jektet yderligere. Det ville også være undersøgelser, som der ikke er
afsat midler til, hvorfor der skulle findes finansiering. Sådanne nye
undersøgelser ville endvidere ikke være i overensstemmelse med
det, som politisk er blevet aftalt i Infrastrukturplan 2035, og det
ville derfor i givet fald først skulle aftales i forligskredsen. På den
baggrund agter jeg ikke at bede Vejdirektoratet herom.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 252: Spm. om ministeren vil bede Vejdirektoratet om at lave beregninger på de to alternativer til Egholmforbindelsen, som beskrevet i det åbne brev fra professor Otto Anker Nielsen, så partierne kan få indblik i det forventede CO2-aftryk og de samfundsøkonomiske konsekvenser, herunder den interne rente og nettonutidsværdien af de to anlæg
2838139_0002.png
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen