Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2835873_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. marts 2024
2024-1199
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. februar 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christina Olumeko (ALT).
Spørgsmål nr. 242:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor Vejdirektoratet ikke bruger
bæredygtigt slaggegrus til alle anlægsprojekter, hvor det er kon-
struktionsteknisk muligt? Og vil ministeren endvidere oplyse, hvad
der skal til for at bæredygtigt slaggegrus kan anvendes, da der
sandsynligvis kan opnås store CO2-reduktioner?
Svar:
Jeg har forlagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst føl-
gende:
”Det har i mange år været muligt at bruge slagge fra affaldsfor-
brænding som dæmningsfyld og bundsikring.
Med baggrund i forsøgsstrækninger og indhøstede erfaringer med
materialet, er der blevet udarbejdet en ny udbudsforskrift, hvor
den mulige anvendelse udvides, så slagge nu også kan anvendes
højere oppe i vejopbygningen som erstatning for stabilt grus og
bundsikring i alle vejklasser. Herved muliggøres erstatning af dy-
rere og mere sparsomme naturmaterialer. Udbudsforskriften udgi-
ves i foråret 2024, og giver altså mulighed for at anvendelsen af
slaggen skifter fokus og potentialet øges.
Vejdirektoratet har allerede taget forskud på denne udvikling og
anvendt slagge til bærelag på ladepladserne ved rastepladserne
Tappernøje Øst og Vest, ligesom det er anvendt i forbindelse med
dæmningerne til Storstrømsbroen.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om, hvorfor Vejdirektoratet ikke bruger bæredygtigt slaggegrus til alle anlægsprojekter, hvor det er konstruktionsteknisk muligt
2835873_0002.png
Side 2/2
Da der er tale om slagge fra affaldsforbrænding er der dog miljø-
aspekter, som der skal tages hensyn til. Anvendelsen af restproduk-
ter, herunder slagge, kan iht. Restproduktbekendtgørelsen ske på
visse betingelser. Slagge fra affaldsforbrænding falder i kategori 3
ift. denne bekendtgørelse, og her er der følgende regler for anven-
delse:
Slaggen kan uden tilladelse anvendes til bygge- og anlægsarbejder
under følgende betingelser:
Afstand til drikkevandsindvinding er mindst 30 m
Skal anvendes over højeste grundvandsspejl
Skal afgrænses med markeringsnet
For anvendelse under veje skal der dækkes med tæt belæg-
ning, f.eks. asfalt, og slaggen må højst udlægges i en tyk-
kelse af 1 m
For anvendelse under stier gælder, at der skal dækkes med
fast belægning (asfalt, beton, fliser) og tykkelsen må højst
være 30 cm
Såfremt anvendelse af slagge ikke kan overholde betingelserne i
Restproduktbekendtgørelsen skal der indhentes tilladelse efter
Miljøbeskyttelsesloven. Om det er muligt at opnå tilladelse efter
miljøbeskyttelsesloven og på hvilke vilkår, afhænger af en konkret
risikovurdering, der vil være specifik for det konkrete projekt og
dets placering mv.
Vejdirektoratet forventer, at en eventuel anvendelse af forbræn-
dingsslagge vil blive underkastet en konkret vurdering i alle større
anlægsprojekter. Materialet kan tages i anvendelse i det omfang en
samlet vurdering af ovennævnte miljøforhold, transportafstande og
tilgængelighed falder positivt ud for forbrændingslagge ift. natur-
materialer”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen