Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. marts 2024
2024-1199
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. februar 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christina Olumeko (ALT).
Spørgsmål nr. 242:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor Vejdirektoratet ikke bruger
bæredygtigt slaggegrus til alle anlægsprojekter, hvor det er kon-
struktionsteknisk muligt? Og vil ministeren endvidere oplyse, hvad
der skal til for at bæredygtigt slaggegrus kan anvendes, da der
sandsynligvis kan opnås store CO2-reduktioner?
Svar:
Jeg har forlagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst føl-
gende:
”Det har i mange år været muligt at bruge slagge fra affaldsfor-
brænding som dæmningsfyld og bundsikring.
Med baggrund i forsøgsstrækninger og indhøstede erfaringer med
materialet, er der blevet udarbejdet en ny udbudsforskrift, hvor
den mulige anvendelse udvides, så slagge nu også kan anvendes
højere oppe i vejopbygningen som erstatning for stabilt grus og
bundsikring i alle vejklasser. Herved muliggøres erstatning af dy-
rere og mere sparsomme naturmaterialer. Udbudsforskriften udgi-
ves i foråret 2024, og giver altså mulighed for at anvendelsen af
slaggen skifter fokus og potentialet øges.
Vejdirektoratet har allerede taget forskud på denne udvikling og
anvendt slagge til bærelag på ladepladserne ved rastepladserne
Tappernøje Øst og Vest, ligesom det er anvendt i forbindelse med
dæmningerne til Storstrømsbroen.