Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2838760_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. marts 2024
2024-1140
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. februar 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen
(DD).
Spørgsmål nr. 232:
Vil ministeren redegøre for mulighederne for at forsyne hoved-
stadsområdet med helt nødvendige råstoffer til bygge- og anlægs-
sektoren, herunder til statens egne infrastrukturprojekter i Infra-
strukturplan 2035, såsom Østlig Ringvej og Metro M5, når der
samtidig i en periode på 8-10 år forsvinder 150.000 m2 havneareal
til råstofhåndtering på Prøvestenen som følge af planerne for netop
Østlig Ringvej og Metro M5? Ministeren bedes i sit svar tage højde
for svar på spørgsmål 139 og 348 (MOF alm. del. 2023-24), hvor
ministeren har oplyst, at der i 2022 blev losset hhv. 269.283 m3 rå-
stoffer på Prøvestenen og 791.706 m3 råstoffer på Avedøre Råstof-
havn. Dette dækker de materialer, der er indvundet på søterrito-
riet, men rummer ikke import af råstoffer. Ifølge Danmarks Stati-
stik (SKIB431) var importen af råstoffer til Prøvestenen på 714.000
tons i 2022. Avedøre Råstofhavn optræder ikke i Danmarks Stati-
stiks opgørelser over importhavne, men med en vanddybde på 3,5
meter må man antage, at havnen er uegnet til international sø-
transport, og at importen hertil er nul.
Svar:
Jeg har indhentet nedenstående udtalelse fra Trafikstyrelsen, som
jeg kan henholde mig til:
”I
perioden fra 2015 til 2022 er der årligt modtaget ca. 1,5 mio. ton
råstoffer og byggematerialer på Prøvestenen, og niveauet har været
relativt stabilt. Det har svinget mere i perioden fra 2007-2014, som
det fremgår af figuren nedenfor:
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om ministeren vil redegøre for mulighederne for at forsyne hovedstadsområdet med helt nødvendige råstoffer til bygge- og anlægssektoren, herunder til statens egne infrastrukturprojekter i Infrastrukturplan 2035, såsom Østlig Ringvej og Metro M5, når der samtidig i en periode på 8-10 år forsvinder 150.000 m2 havneareal til råstofhåndtering på Prøvestenen som følge af planerne for netop Østlig Ringvej og Metro M5
2838760_0002.png
Side 2/4
Tallene er udtrukket fra Danmarks Statistik og dækker fx råstoffer
fra søterritoriet, stenmaterialer fra Danmark og udlandet og ce-
ment fra Aalborg Portland. I denne periode har der både været me-
trobyggeri af Metro Cityringen, med afgreninger til Nordhavn og
Sydhavn, ligesom der har været omfattende byggeprojekter rundt
om i hovedstadsområdet.
Areal til råstoffer i Københavns Havn i perioden 2007-2022
Arealet til håndtering af råstoffer og byggematerialer i Københavns
Havn har ikke været konstant gennem de sidste 15 år. Baseret på
ortofotos
1
kan det konstateres, at arealet er forøget markant i peri-
oden fra 2007 til 2022. Der er bl.a. gennemført en udvidelse af
Prøvestenen ved opfyld, som har forøget tørbulkområdet med ca.
175.000 m
2
. Udvidelsen er gradvis taget i brug fra ca. 2011 og har
tilsyneladende først været fuldt udnyttet fra ca. 2022. Samtidig
blev ca. 75.000 m
2
arealer i Nordhavn tidligere anvendt til tørbulk
frem til ca. 2015, men de er nu inddraget til andre formål.
Hvis arealet til tørbulk på Prøvestenen reduceres med 150.000 m
2
,
hvilket svaret til ca. 30-40 pct., af det nuværende areal, er det der-
med ikke entydigt, at de indgående mængder tørbulk nødvendigvis
må reduceres i samme forhold (med 30-40 pct.).
Luftfotos der er korrigeret så størrelsesforhold overalt er de samme,
så billedet kan bruges som et ”kortlag” til fx opmåling af afstande og
arealer (
kort.plandata.dk)
1
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om ministeren vil redegøre for mulighederne for at forsyne hovedstadsområdet med helt nødvendige råstoffer til bygge- og anlægssektoren, herunder til statens egne infrastrukturprojekter i Infrastrukturplan 2035, såsom Østlig Ringvej og Metro M5, når der samtidig i en periode på 8-10 år forsvinder 150.000 m2 havneareal til råstofhåndtering på Prøvestenen som følge af planerne for netop Østlig Ringvej og Metro M5
2838760_0003.png
Side 3/4
Kapaciteten til håndtering af indgående tørbulk på Prøvestenen og
andre havne afhænger, ud over størrelsen på havnearealet, også af
en række andre faktorer, fx hvor lang tid materialerne skal oplag-
res, hvilke specifikke godstyper der skal håndteres, hvilke andre
aktiviteter der er på havnearealet mv.
Alternative havne
Hvis nogle af de råstoffer og byggematerialer som pt. modtages på
Prøvestenen overflyttes til andre havne, vurderer Trafikstyrelsen,
at det primært vil blive overflyttet til andre havne på Sjælland, som
i forvejen håndterer råstoffer. Havneatlasset, som kortlægger de
danske erhvervshavne, omfatter bl.a. et kort over havne, der hånd-
terer indgående råstoffer. På Sjælland er det Avedøre Råstofhavn,
Hundested Havn, Kalundborg Havn, Korsør Havn, Københavns
Havn (Prøvestenen), Køge Havn, Næstved Havn og Vordingborg
Havn.
Det er usikkert, hvilke havne der vil have ledige arealer til at mod-
tage yderligere råstoffer i betydelige mængder i den periode, hvor
det planlægges, at arealet på Prøvestenen skal anvendes til anlægs-
projekter. I den sammenhæng vil det være råstofvirksomhederne
som afgør, hvor det vil være mest hensigtsmæssigt for dem at loka-
lisere sig, hvis der bliver behov for at flytte aktiviteterne fra Prøve-
stenen.
De råstoffer og byggematerialer til hovedstadsområdet, der modta-
ges på Prøvestenen, bliver i vid udstrækning omlastet til lastbil, in-
den de bliver kørt videre til slutmodtageren. En del materialer an-
vendes dog af andre virksomheder på Prøvestenen uden omlast-
ning, fx materialer til asfalt- og betonproduktion. Hvis råstoffer og
byggematerialer indskibes via andre havne, vil de blive omlastet
der i stedet. Afstanden fra havnen til det sted, hvor råstofferne skal
bruges vil i mange tilfælde være større, og det vil medføre, at antal-
let af kørte lastbilkilometer forøges.”
Jeg kan i tillæg til Trafikstyrelsens svar tilføje, at det fremgår i
kommissoriet for miljøkonsekvensvurderingen (MKV’en) for Østlig
Ringvej, at der i anlægsfasen vil skulle sikres adgang for erhvervs-
virksomhederne både for lastning og losning over den sydøstlige
kaj og adgang fra den sydøstlige kaj hen over byggegraven.
Det vil derfor i forbindelse med MKV’en blive undersøgt, hvordan
der kan ske en fasevis inddragelse og frigivelse af arbejdsarealer i
anlægsperioden med henblik på at muliggøre adgangen for er-
hvervsvirksomhederne til kajen og over byggegraven. Der skal
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om ministeren vil redegøre for mulighederne for at forsyne hovedstadsområdet med helt nødvendige råstoffer til bygge- og anlægssektoren, herunder til statens egne infrastrukturprojekter i Infrastrukturplan 2035, såsom Østlig Ringvej og Metro M5, når der samtidig i en periode på 8-10 år forsvinder 150.000 m2 havneareal til råstofhåndtering på Prøvestenen som følge af planerne for netop Østlig Ringvej og Metro M5
2838760_0004.png
Side 4/4
endvidere belyses tekniske løsninger, fx transportbånd, der kan
sikre opretholdelse af forsyningskæderne mellem kaj og bagland.
Herudover ses der på eventuelle muligheder for alternative place-
ringer af bulk i forbindelse med byggeriet.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen