Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
14. marts 2023
J nr.
2024 - 988
Transportudvalget har i brev af d. 19. februar 2024 stillet mig spørgsmål 231
alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål 231
Vil ministeren redegøre for, hvilke formål midlerne afsat til henholdsvis ’hel grøn
indenrigsluftfart i 2030’ og ’pulje til grøn omstilling af luftfarten’ kan benyttes til,
og forklare forskellen mellem de to initiativer?
Svar
Med
aftale om grøn luftfart i Danmark
er bl.a. afsat en pulje til grøn indenrigsluft-
fart i 2030 og en pulje til grøn omstilling af luftfarten.
Med pulje til grøn indenrigsluftfart i 2030 udbydes støtte til meromkostningen
ved køb af grønne drivmidler frem for fossile. Puljen skal understøtte, at inden-
rigsluftfarten bliver helt grøn senest i 2030.
Der er endnu ikke truffet beslutning om en konkret udmøntning af pulje til grøn
omstilling af luftfarten. Puljen kan fx anvendes til grøn omstilling af udenrigsluft-
fart fra Danmark, herunder iblanding af grønne drivmidler og reducering af aro-
matindhold i flybrændstof,
jf. svar på TRU alm. del – spm. 230.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/1