Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
18. marts 2024
2024-1139
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. februar 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen
(DD).
Spørgsmål nr. 229:
Er ministeren åben overfor, at den grønne indenrigsrute i 2025
etableres via brug af massebalanceprincippet, hvorved klimaeffek-
ten er den samme, som hvis alt brændstoffet blev tanket på ét fly,
samtidig med at indenrigsruten ikke vil være i strid med gældende
EU-regulering, og derudover være nemmere at implementere for
aktørerne i den danske luftfartsindustri?
Svar:
Der er med den politiske aftale
Grøn luftfart i Danmark
af 15. de-
cember 2023 afsat en tilskudspulje på ca. 800 mio. kr. i perioden
2025-2029 til at etablere en grøn indenrigsrute fra 2025. Formålet
med puljen er at give tilskud til meromkostningen ved køb af
grønne drivmidler frem for fossile. Det er med aftalen besluttet at
stille krav om, at fly skal flyve med fysisk grønne drivmidler for at
modtage støtte.
Da flyoperatørerne typisk ikke reserverer enkelte fly til specifikke
ruter, indføres en fleksibel model, hvor det enkelte fly skal tanke el-
ler oplade grønne drivmidler, svarende til energibehovet på inden-
rigsruten. Det betyder, at eventuelt resterende fossilt brændstof i
flyets tank ikke skal tømmes før flyvning på indenrigsruten påbe-
gyndes.
Formålet med at stille et fysisk krav er at fremme modning og ud-
vikling af de grønne teknologier. EU har med RefuelEU Aviation
forordningen allerede vedtaget et fælleseuropæisk iblandingskrav,
som er gradvist stigende i perioden 2025-2050. Fx vil iblandings-
kravet i 2025 være 2 pct. og 6 pct. i 2030. Da energibehovet til en
dansk indenrigsrute udgør en lille andel af det samlede energibe-
hov for flyafgange fra Danmark, vil en rute baseret på