Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2838377_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
14. marts 2023
J nr.
2024 - 988
Transportudvalget har i brev af d. 19. februar 2024 stillet mig spørgsmål 227
alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål 227
Ministeren bedes redegøre for den mængde bæredygtigt flybrændstof, der er
nødvendig, hvis der skal etableres en grøn indenrigsrute i 2025,
jf. den politiske
aftale ”Grøn luftfart i Danmark”.
Ministeren bedes desuden vurdere, hvorvidt det
er muligt at producere denne mængde grønne flybrændstoffer i Danmark fra
2025 og frem. Hvis dette ikke er muligt, bedes ministeren forholde sig til, hvor de
grønne flybrændstoffer i så fald skal fremskaffes fra, og om transporten af de
grønne brændstoffer fra udlandet til Danmark gavner den grønne omstilling?
Svar
Indenrigsluftfarten forventes at have et brændstofbehov på 1,2 PJ i 2030 ekskl.
flyvninger til Grønland og Færøerne,
jf. Klimastatus og -fremskrivning 2023.
Med
aftale om grøn luftfart i Danmark
blev det besluttet, at der skulle udbydes
støtte til at dække meromkostningen ved køb af grønne drivmidler fremfor fos-
sile. Alle VE-brændstoffer handles på et globalt marked. Det er derfor ikke givet,
at danskproducerede brændstoffer i sidste ende ender i danske transportmidler.
Aftalepartierne er enige om, at tilskudsmodellen for 2025 ruten så vidt muligt for-
holder sig teknologineutralt. Det vil understøtte, at teknologiudviklingen sker på
markedsvilkår, og at det vil være de grønneste, mest konkurrencedygtige og
omkostningseffektive grønne teknologier, der vil vinde udbuddet. For at skærpe
bæredygtigheden vil førstegenerations biobrændstoffer ikke kunne modtage
støtte. Det betyder, at andengenerations biobrændstoffer og PtX-brændstoffer
vil konkurrere med el- og brintfly om støttemidlerne.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er bekendt med ca. 35 PtX-projekter
udmeldt af virksomheder med en samlet elektrolysekapacitet på over 9 GW frem
mod 2030, som har til hensigt at producere brint og PtX i Danmark, herunder
flere projekter med planer om at producere bæredygtigt flybrændstof. Det be-
mærkes, at det er usikkert, hvor mange af de udmeldte projekter, der realiseres.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om ministeren vil redegøre for den mængde bæredygtigt flybrændstof, der er nødvendig, hvis der skal etableres en grøn indenrigsrute i 2025, jf. den politiske aftale Grøn luftfart i Danmark
2838377_0002.png
En elektrolysekapacitet på 9 GW svarer til ca. 62 gange indenrigsluftfartens
energibehov.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2