Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2912103_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. september 2024
Politikontoret
Lukas
Alexander
Schomacker
2024-02373
3164376
Besvarelse af spørgsmål nr. 221 (Alm. del) fra Folketingets
Transportudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 221 (Alm. del), som
Folketingets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 13. februar
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)
Steffen Larsen (LA).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 221: MFU spm. om ministeren vil redegøre for Sund & Bælts lovhjemmel til at foretage hastighedskontroller på Storebæltsbroen med det formål at få politiet til at udstede bøder og samtidig svare på, om borgere på samme vis kan foretage hastighedskontroller og videregive resultatet til politiet
Spørgsmål nr. 221 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil ministeren redegøre for Sund & Bælts lovhjemmel til at
foretage hastighedskontroller på Storebæltsbroen med det
formål at få politiet til at udstede bøder og samtidig svare på, om
borgere på samme vis kan foretage hastighedskontroller og
videregive resultatet til politiet?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Transportministeriet, der har indhentet en udtalelse fra Sund &
Bælt Holding A/S, der har oplyst følgende:
”Det skal indledningsvis bemærkes, at Sund & Bælt Holding
A/S ikke gennemfører hastighedskontrol i klassisk forstand på
Storebæltsbroen, som er sammenlignelig med den kontrol, som
gennemføres af politiet. Sund & Bælt Holding A/S monitorerer
via tv-overvågning broen af trafiksikkerhedsmæssige grunde og
med henblik på at sikre en hensigtsmæssig afvikling af
trafikken. I december 2023 begyndte Sund & Bælt Holding A/S
i visse situationer at anmelde hastighedsoverskridelser på broen,
da den præventive effekt heraf vurderes afgørende for
trafiksikkerheden og fremkommeligheden på broen. Det skal i
forlængelse heraf bemærkes, at selskabet altid har anmeldt
hastighedsoverskridelser igennem betalingsanlægget med
henblik på præventivt at sikre trafiksikkerheden for bl.a. broens
medarbejdere.
Beregningen af køretøjernes hastighed på Storebæltsbroen sker
i praksis ved, at køretøjer passerer to kameraer, som er opsat
med en vis afstand på broen. Tidspunktet for køretøjets passage
af de to kameraer benyttes herefter til at beregne, hvilken
gennemsnitshastighed køretøjet har kørt med på strækningen
mellem de to kameraer.
Det følger af § 3 i lov om Sund & Bælt Holding A/S, at:
”A/S Storebæltsforbindelsen forvalter og driver den faste
vejforbindelse over Storebælt.”
Som en del af denne drift er selskabet pålagt at sikre
fremkommeligheden, hvilket indebærer opretholdelse af
trafikken mellem Øst- og Vestdanmark. Dette skal desuden ske
på en måde, som er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Som
led
i
selskabets
driftsansvar
kan
A/S
Storebæltsforbindelsen i medfør af § 17, stk. 1, i lov om Sund &
Side 2/5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 221: MFU spm. om ministeren vil redegøre for Sund & Bælts lovhjemmel til at foretage hastighedskontroller på Storebæltsbroen med det formål at få politiet til at udstede bøder og samtidig svare på, om borgere på samme vis kan foretage hastighedskontroller og videregive resultatet til politiet
Bælt Holding A/S foretage tv-overvågning af den faste
forbindelse over Storebælt:
”A/S Storebæltsforbindelsen, A/S Øresundsforbindelsen,
Øresundsbro Konsortiet I/S og A/S Femern Landanlæg
kan foretage tv-overvågning af henholdsvis den faste
forbindelse over Storebælt, den faste forbindelse over
Øresund og tilslutningsanlægget til den faste forbindelse
over Femern Bælt, herunder betalingsanlæg og
tilslutningsanlæg for vej- og togtrafik, samt foretage
registrering og opbevaring af billeder fra denne
overvågning. Der skal ved skiltning eller på anden tydelig
måde gives oplysning herom.”
A/S Storebæltsforbindelsen foretager i overensstemmelse med
ovenstående tv-overvågning af Storebæltsforbindelsen af bl.a.
trafiksikkerhedsmæssige grunde, herunder for at sikre en
hensigtsmæssig trafikafvikling. Overvågningen bruges konkret
i forhold til overvågning af havarerede køretøjer, tabt gods,
registrering af uheld og lignende. Samtidig benyttes data fra
overvågningen i tilsvarende trafiksikkerhedsmæssig henseende
til at foretage løbende måling af gennemsnitshastigheden på
vejforbindelsen over Storebælt med henblik på at forudsige
begyndende kødannelse på broen. Af hensyn til trafiksikkerhed
og en hensigtsmæssig trafikafvikling må der ikke være kø på
Storebæltsbroens højbro. Endelig benyttes data fra kameraerne
til
statistik
for
at
måle
gennemsnitshastigheder,
maksimumhastigheder og procentvis overskridelse af
hastighedsbegrænsninger tilsvarende med henblik på at sikre
hensigtsmæssig trafikafvikling på broen. Når der har været
nedsat hastighedsbegrænsning grundet kraftig blæst, og
selskabet konstaterer hastighedsoverskridelse på broen på mere
end 30 pct., anmelder selskabet dette til politiet. Dette gør
selskabet
ligeledes
ved
konstatering
af
samme
hastighedsoverskridelser under lejlighedsvise stikprøver.
Der er således ikke tale om, at selskabet foretager
hastighedskontrol, som det kendes fra politiet, idet selskabet
ikke håndhæver hastighedsoverskridelser, men alene anmelder
hastighedsoverskridelser til politiet, når selskabet konstaterer en
tydelig overskridelse.
Anvendelse af data fra tv-overvågningen sker i
overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven.
Det følger af databeskyttelseslovens § 6, stk. 1, at behandling,
herunder indsamling og videregivelse, af personoplysninger må
finde sted, hvis mindst én af betingelserne i
Side 3/5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 221: MFU spm. om ministeren vil redegøre for Sund & Bælts lovhjemmel til at foretage hastighedskontroller på Storebæltsbroen med det formål at få politiet til at udstede bøder og samtidig svare på, om borgere på samme vis kan foretage hastighedskontroller og videregive resultatet til politiet
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a-f, er
opfyldt.
Af særlig relevans for A/S Storebæltsforbindelsens
behandlinger fremgår det af forordningens artikel 6, stk. 1, litra
e, at behandling er lovlig, hvis:
”e) Behandling er nødvendig til udførelse af en opgave i
samfundets interesse eller som henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået
pålagt.”
Når A/S Storebæltsforbindelsen i naturlig forlængelse af sine
ansvarsområder efter § 3, stk. 1, i lov om Sund & Bælt Holding
A/S foretager tv-overvågning for at sikre trafiksikkerheden samt
broens fremkommelighed og drift, vurderer selskabet, at der er
tale om en opgave i samfundets interesse, hvormed
behandlingen
kan
finde
sted
med
hjemmel
i
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e.
Selskabets anvendelse af data fra tv-overvågningen til
beregning af køretøjers gennemsnitshastighed sker til
varetagelse af det samme formål, som nævnes ovenfor – dvs.
med henblik på at sikre trafiksikkerheden samt broens
fremkommelighed og drift – da beregningerne af
gennemsnitshastigheden bruges til at forudsige kødannelse på
broen samt til at sikre hensigtsmæssig trafikafvikling på broen.
Beregningerne foretages dermed ikke med henblik på et separat
formål, men de understøtter selskabets opgavevaretagelse i
henhold til § 3, stk. 1, i lov om Sund & Bælt Holding A/S.
Hastighedsberegningerne fandt sted, inden selskabet begyndte
at anmelde hastighedsoverskridelser.
Beregningerne af køretøjers gennemsnitshastighed foretages
således uanset, om hastighedsoverskridelser bliver anmeldt til
politiet eller ej, idet de er en nødvendig forudsætning for at sikre
trafiksikkerheden samt broens fremkommelighed og drift.
Selskabets behandling af oplysningerne er nødvendige ud fra et
trafiksikkerhedsmæssigt formål samt med henblik på at sikre
fremkommeligheden på broen. Så længe politiet ikke kan
varetage hastighedskontrol på Storebæltsbroens højbro, har
behandlingen desuden et præventivt sigte. Det skal bemærkes,
at antallet af hastighedsoverskridelser er faldet med 90 pct. siden
december 2023.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at selskabet alene
videregiver nummerpladeoplysninger, billeder af køretøjer og
fører, tid og sted samt hastighedsoverskridelsen, men ikke tilgår
oplysninger om den nærmere identitet på føreren.
Side 4/5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 221: MFU spm. om ministeren vil redegøre for Sund & Bælts lovhjemmel til at foretage hastighedskontroller på Storebæltsbroen med det formål at få politiet til at udstede bøder og samtidig svare på, om borgere på samme vis kan foretage hastighedskontroller og videregive resultatet til politiet
Det skal endvidere bemærkes, at selskabets videregivelser altid
sker på baggrund af en konkret vurdering samt i
overensstemmelse med de databeskyttelsesretlige regler.
Afslutningsvist skal det understreges, at Sund & Bælt Holding
A/S hverken inddriver eller beslutter, hvorvidt der skal udstedes
en bøde, dvs. driver egentlig hastighedskontrol som kan
sammenlignes med politimæssig kontrol. Selskabet indgiver
alene anmeldelser til politiet, hvis det konstateres, at bilister
overtræder hastighedsbegrænsningerne til fare for trafikken.”
Side 5/5