Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. februar 2024
2024-918
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. februar 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Sø-
ren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 206:
I lyset af at Sund & Bælt nu indfører strækningsbaseret fartkontrol
på Storebæltsforbindelsen, som ifølge artiklen ”Sund & Bælt: ”Nu
melder vi fartsyndere til politiet” bragt i MobilityTech den 6. feb.
2024 angiveligt allerede virker, bedes ministeren redegøre for,
hvor meget CO2-udledningen fra motorvejstrafikken ville falde,
hvis der blev indført tilsvarende strækningsbaseret fartkontrol på
hele motorvejsnettet.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser føl-
gende:
”Det vil kræve omfattende analysearbejde at kortlægge samtlige
hastighedsovertrædelser på hele det danske motorvejsnet og der-
med CO
2
-effekten af en strækningsbaseret fartkontrol.
Der er foretaget en eksempelberegning for to strækninger på Fyn:
En med en skiltet hastighed på 110 km/t og en med en skiltet ha-
stighed på 130 km/t. Der er i beregningerne udelukkende inklude-
ret person- og varebiler.
Der er indsamlet individuelle hastigheder for bilisterne på de to
strækninger for en uge i september 2023. Herefter er CO
2
-udled-
ningen for hver bilist beregnet, givet deres hastighed.
Målingerne viser, at i den givne periode overskrider 40 pct. den
skiltede hastighed på strækningen med en skiltet hastighed på 110
km/t, og 15 pct. overskrider den skiltede hastighed på strækningen
med en skiltet hastighed på 130 km/t. Beregninger viser, at CO
2
-
udledningen som følge af hastighedsoverskridelsen svarer til