Folketingets Transportudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 1. marts 2024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 205 (Alm. del), som Folketingets Transportudvalg har stillet
til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 7. februar 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Per Larsen (K).
Spørgsmål nr. 205 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg
”Vil
ministeren redegøre for de økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, hvis højdekravet for svine-
transport hæves, så kun biler med fire etager kan anvendes til svinetransport? Og vil ministeren samtidig
redegøre for de øgede CO2-udledninger, som følge af det forventede øgede antal lastbiler på vejene, hvis
landbruget vil kunne transportere 20 pct. færre svin pr. tur?”
Svar
De præciserede talmæssige normer for indvendige højdekrav for grise mellem 10 og 40 kg implemente-
res med en overgangsperiode på syv år. En sådan overgangsperiode giver erhvervet muligheden for grad-
vis tilpasning til ny regulering, f.eks. i takt med naturlig udskiftning af produktionsudstyr.
De nye højdekrav medfører ikke et forbud mod at køre med fem etager, men i de erhvervsøkonomiske
beregninger er det forudsat, at erhvervet i forbindelse med den naturlige udskiftning af køretøjer skifter
til fireetagers køretøjer. Det skyldes, at handelsmønstret i dag er indrettet således, at smågrise oftest
transporteres, når de vejer ca. 30-35 kg, og det derfor er forudsat i beregningerne, at erhvervet også
fremover skal kunne transportere 30 kg grise. For køretøjer, der ikke lever op til de nye højdekrav, in-
debærer udskiftningen til køretøjer, der efterlever højdekravene, et behov for ekstra kapacitet, da der
med færre etager på det enkelte køretøj alt andet lige er plads til færre grise på hver transport.
Tabel 1 viser de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved implementering af indvendige højdekrav for
transport af smågrise mellem 10 og 40 kg ved en syv års overgangsperiode.
Overgangsomkostningerne stiger fra 1,4 mio. kr. i 2024 til 13,4 mio. kr. i 2030. Omkostningerne består
af udgifter til ekstra køretøjer i takt med forventet naturlig udskiftning af køretøjer, herunder chauffør-
lønninger, brændstof og afskrivninger.
Omstillingsomkostningerne falder i 2030, året før de nye krav træder i kraft, og udgør 1,8 mio. kr. Heraf
udgør ca. 0,4 mio. kr. tab i forbindelse med skrotning af køretøjer og ca. 1,3 mio. kr. omkostninger i
forbindelse med anskaffelse af ekstra køretøjer, jf. ovenfor.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
•
Holbergsgade 6
•
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
•
•
www.fvm.dk