Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2771395_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. oktober 2023
2023-4542
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4.oktober 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren oplyse, hvilke særlige kvalifikationer, erfarin-
ger og uddannelsesmæssig baggrund der berettiger DSB’s
direktør for strategi og togmateriel Jürgen Müller til en årlig
gage på 3.757.000 kroner, inkl. fastholdelsesbonus på hhv.
2.860.000 kroner i 2021 og 3.300.000 kroner i 2024 for-
uden den almindelige gage?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, hvis svar jeg vil henholde
mig til:
”Det kan oplyses, at DSB’s direktør for strategi og togmateriel, Jür-
gen Müller, af uddannelsesmæssig baggrund har opnået graden Dr.
rer.pol. fra University of Trier, Tyskland samt har en MBA fra Uni-
versity of Texas, Austin, USA.
Inden Jürgen Müller kom til DSB, var han partner hos McKinsey &
Co som ekspert inden for transport & logistik og med transporter-
faring på tværs af flere sektorer, sø, luft, jernbane og vej.
Hos DSB har Jürgen Müller ansvaret for projektet ”Fremtidens
Tog”. Dette projekt omfatter en række store underliggende projek-
ter:
Indkøb og indsættelse af nye, elektriske togsæt i
Fjern- & Regionaltrafikken med parallel udfasning af de
gamle dieseltog
Etablering af nye værksteder til EB el-lokomotiver og IC5-
eltogsæt
Automatisering af S-banen.
Tilsammen er der tale om projekter, som løber op i tocifrede milli-
arder.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvilke særlige kvalifikationer, erfaringer og uddannelsesmæssig baggrund der berettiger DSB’s direktør for strategi og togmateriel Jürgen Müller til en årlig gage på 3.757.000 kroner, inkl. fastholdelsesbonus på hhv. 2.860.000 kroner i 2021 og 3.300.000 kroner i 2024 foruden den almindelige gage
2771395_0002.png
Side 2/2
Når DSB har valgt at indgå en fastholdelsesaftale skyldes dette, at
direktørens fortsatte ansættelse er af afgørende betydning for DSB.
De store milliard- projekter Jürgen Müller har ansvaret for løber
over en lang årrække, og det er således helt vitalt for DSB at bevare
kontinuiteten og indsigten i disse projekter.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen