Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. marts 2024
2024-596
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. januar 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Spørgsmål nr. 193:
Vil ministeren redegøre for, hvilke togrejser, som staten yder til-
skud til, herunder indirekte gennem tilskud til regionerne for drift
af privatbaner, der udleder henholdsvis mindre og mere CO
2
pr.
transportkilometer end en elbil med gennemsnitligt passagertal, og
hvor mange penge staten yder i tilskud til disse togrejser?
Svar:
CO
2
-udledninger
CO
2
-udledninger fordelt ud på passagerer i toget og bilen varierer
alt efter transportmidlets brændstoftype og belægningsgrad. Et
fyldt el-tog vil således udlede mindre CO
2
per passager end et tomt
el-tog. Og en dieselbil med fire passagerer vil udlede mere CO
2
per
passager end en el-bil med fire passagerer.
Det er på det tilgængelige datagrundlag kun muligt at foretage en
overordnet beregning af udledninger baseret på gennemsnitstal.
Herudover har det ikke været muligt at opgøre udledninger per
passagerkilometer på privatbanerne.
Til beregning af CO
2
-udledninger fra GoCollectives (tidligere Ar-
riva), Midtjyske Jernbaners, Nordjyske Jernbaners og Lokaltogs
togtrafik på statsbanerne, anvendes Trafikstyrelsens indberetning
af CO
2
-udledninger og kørte togkilometer til Klimafremskrivning
2024 samt en opgørelse af personkilometer mellem forskellige de-
stinationer.
Metodegrundlag til beregning af udledninger fra DSB’s tog og per-
sonbiler er beskrevet i besvarelse af transportudvalgsspørgsmål nr.
87 (TRU alm. del) af 15. december 2023.
Ved brug af ovenstående metode udleder et dieseldrevet regional-
tog mellem 42 og 132 gram CO
2
per personkilometer afhængigt af