Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2835871_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. marts 2024
2024-596
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. januar 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Spørgsmål nr. 193:
Vil ministeren redegøre for, hvilke togrejser, som staten yder til-
skud til, herunder indirekte gennem tilskud til regionerne for drift
af privatbaner, der udleder henholdsvis mindre og mere CO
2
pr.
transportkilometer end en elbil med gennemsnitligt passagertal, og
hvor mange penge staten yder i tilskud til disse togrejser?
Svar:
CO
2
-udledninger
CO
2
-udledninger fordelt ud på passagerer i toget og bilen varierer
alt efter transportmidlets brændstoftype og belægningsgrad. Et
fyldt el-tog vil således udlede mindre CO
2
per passager end et tomt
el-tog. Og en dieselbil med fire passagerer vil udlede mere CO
2
per
passager end en el-bil med fire passagerer.
Det er på det tilgængelige datagrundlag kun muligt at foretage en
overordnet beregning af udledninger baseret på gennemsnitstal.
Herudover har det ikke været muligt at opgøre udledninger per
passagerkilometer på privatbanerne.
Til beregning af CO
2
-udledninger fra GoCollectives (tidligere Ar-
riva), Midtjyske Jernbaners, Nordjyske Jernbaners og Lokaltogs
togtrafik på statsbanerne, anvendes Trafikstyrelsens indberetning
af CO
2
-udledninger og kørte togkilometer til Klimafremskrivning
2024 samt en opgørelse af personkilometer mellem forskellige de-
stinationer.
Metodegrundlag til beregning af udledninger fra DSB’s tog og per-
sonbiler er beskrevet i besvarelse af transportudvalgsspørgsmål nr.
87 (TRU alm. del) af 15. december 2023.
Ved brug af ovenstående metode udleder et dieseldrevet regional-
tog mellem 42 og 132 gram CO
2
per personkilometer afhængigt af
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 193: MFU spm. om, hvilke togrejser, som staten yder tilskud til
2835871_0002.png
Side 2/3
materieltype og gennemsnitlig belægning, jf. tabel 1. Til sammen-
ligning udleder en bil med fossile brændstoffer i gennemsnit 99
gram CO
2
per personkilometer. DSB’s Vectron el-lokomotiver,
som
anvendes i dele af regionaltogstrafikken på Sjælland, udleder 9
gram CO
2
per personkilomenter, S-tog udleder 11 gram CO
2
per
personkilometer, mens en gennemsnitlig elbil udleder 15 gram CO
2
per personkilometer.
Tabel 1: CO
2
-udledning per personkilometer
Gram CO
2
per personkilometer
Ved gennemsnitsbelægning Ved fuld belægning
Gennemsnitlig fossilbil
Gennemsnitlig elbil
Intercity-lyn (DSB-diesel)
Regionaltog (DSB-diesel)
Regionaltog (DSB-el)
S-tog
Regionaltog GoCollective (Arriva)
Regionaltog (Midtjyske Jernbaner)
Regionaltog (Nordjyske Jernbaner)
Regionaltog (Lokaltog)
Privatbaner
99
15
42
81
9
11
76
132
50
88
*
35
5
22
22
2
3
17
17
17
17
*
m
Anm.: Udledninger fra biler og DSB’s tog blev beregnet til besvarelse spørgsmål nr. 87 (TRU alm.
del). Ved fuld belægning i tog antages, at antallet af passagerer svarer til antallet af siddepladser i to-
get. I bilen antages, at fuld belægning svarer til fire personer.
* Der er ikke tilstrækkeligt data til at foretage beregningen.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Transportøkonomiske Enhedspriser samt data fra DSB og
Trafikstyrelsen.
Af DSB’s hjemmeside fremgår det, at CO
2
-udledningen fra DSB
kommende nye el-tog (IC5) vil være 6 gram per personkilometer
med den gennemsnitlige belægningsgrad i Intercity og Lyn. Ved
fuld belægning er udledningen 3 gram CO
2
per personkilometer for
samme tog.
Ovenstående opgørelser af CO2-udledningen per personkilometer
tager alene højde for bil- og togkørslen og tager ikke højde for CO2-
udledninger i forbindelse med anlæg, fornyelse, vedligehold og
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 193: MFU spm. om, hvilke togrejser, som staten yder tilskud til
2835871_0003.png
Side 3/3
drift af vej- og baneinfrastrukturen samt produktion og vedligehold
af materiellet. Den samlede CO2-udledning for både kørslen, infra-
strukturen og materiellet vil således være større end ovenstående
opgørelser og kan påvirke det indbyrdes forhold mellem kategori-
erne.
Tilskud
På baggrund af indgåede kontrakter mellem Transportministeriet
og DSB henholdsvis Arriva samt indgåede aftaler mellem Trans-
portministeriet og Region Nordjylland, Region Midtjylland og Re-
gion Sjælland yder Transportministeriet tilskud til den statslige
togdrift. Af Finanslov 2024 fremgår bevillinger i tabel 2. Det be-
mærkes, at tilskuddet til Arriva er lavere end bevillingen, da Arriva
er underlagt en bod/bonus-incitamentsstruktur.
Tabel 2: Tilskud til togoperatører
Tilskudsmodtager
Strækning
Operatør
Årligt tilskud (mio. kr.
2024-pl)
DSB
Fjern- og regionaltog
S-tog
Arriva
Strækninger i Midt- og Vestjyl-
land og Svendborgbanen
Region Nordjylland
Skørping-Frederikshavn
Nordjyske
Jernbaner
Region Midtjylland
Skjern-Holstebro
Midtjyske
Jernbaner
Region Sjælland
Roskilde-Køge
Lokaltog
32
37
103
Arriva
211*
DSB
3.498
M
* Inklusive bevilling til drift på strækningen Varde-Nr. Nebel (privatbane) svarende til 5,2 mio. kr.
(2024-pl).
I medfør af Finanslovens § 28.52.14 yder Transportministeriet des-
uden et investeringstilskud til trafikken på de regionale privatba-
ner. Det samlede investeringstilskud på Finansloven for 2024 sva-
rer til 133 mio. kr.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen