Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
30. november 2023
2023-4681
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. oktober 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Meilvang
(LA).
Spørgsmål nr. 19:
Mener transportministeren, at det ville være fornuftigt at ændre
færdselsloven således, at sanktionen for at føre en bil med et mang-
lende partikelfilter eller tilsvarende ulovlige konstruktive ændrin-
ger, ændres så man ikke længere tilbageholder bilen, men i stedet
kræver, at borgeren lovliggør bilen dokumenteret ved et indkaldt
syn samt en passende økonomisk sanktion?
Svar:
Jeg har for så vidt angår relevante regler forelagt spørgsmålet for
Færdselsstyrelsen. Færdselsstyrelsen oplyser følgende:
”I
henhold til bekendtgørelse nr. 1050 af 17 oktober 2019 om de-
tailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr punkt 7.06.001
(2) og (3) skal en bil til enhver tid overholde de krav og emissions-
normer, der er nævnt for de enkelte køretøjsarter.
For ibrugtagne køretøjer gælder, at de ved konstruktive ændringer,
herunder chiptuning af motor eller forureningsbegrænsede udstyr,
skal overholde de tekniske krav gældende ved køretøjets første re-
gistrering eller ibrugtagning. Dette følger af færdselslovens § 67,
stk. 4. Det følger herudover af færdselslovens § 120 a, stk. 1, nr. 8,
at politiet kan tilbageholde køretøjer, som overtræder § 67, stk. 4.
Efter færdselslovens § 120 a, stk. 2, kan køretøjet tilbageholdes,
indtil køretøjet eller forholdene i øvrigt er bragt i overensstem-
melse med reglerne.”
Jeg skal hertil supplerende bemærke, at jeg antager, at spørgsmålet
er stillet i relation til de nye miljøzoner i større danske byer. Jeg
kan i den kontekst oplyse, at biler med et manglende partikelfilter