Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2819134_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2. februar 2024
2024-489
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. januar 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 185:
Vil ministeren redegøre for antallet af forsinkelser hos DSB-af-
gange i perioden 2013-2023, og vil ministeren derudover redegøre
for, om DSB har overholdt kundepunktlighedskravene?
Svar:
Banedanmark registrerer forsinkelser på statens jernbane, men re-
gistrerer ikke antal forsinkede togafgange, hvorfor jeg ikke kan
oversende det efterspurgte.
Jeg kan dog oplyse, at DSB offentliggør antal forsinkede ankomster
i sine månedsrapporter, som kan findes på DSB’s hjemmeside og
tilgås via dette link:
Rapportering til Transportministeriet (dsb.dk).
I nedenstående tabel er den årlige kundepunktlighed opgjort for
henholdsvis fjern- og regionaltogtrafikken og S-togtrafikken i peri-
oden fra 2015 til 2023. De dertilhørende kontraktkrav er ligeledes
anført i tabellen.
Fjern- og regio-
naltogtrafikken
Kundepunktlighed
Kontraktkrav
S-togtrafikken
Kundepunktlighed
Kontraktkrav
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
78,5
81,3
74,1
81,8
79,4
82,4
79,2
82,9
79,1
83,4
86,7
78,7
78,6
78,7
73,3
77,9
71,7
75,0
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
95,0
92,2
92,6
92,3
91,8
92,3
92,9
92,3
93,0
92,3
94,3
92,3
92,0
92,3
94,2
92,3
95,9
92,4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om ministeren vil redegøre for antallet af forsinkelser hos DSB-afgange i perioden 2013-2023, og vil ministeren derudover redegøre for, om DSB har overholdt kundepunktlighedskravene
2819134_0002.png
Side 2/2
Jeg kan desuden oplyse, at DSB ikke opgjorde kundepunktlighed
før 2015, hvorfor data herom for 2013 og 2014 ikke indgår i tabel-
len.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen