Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. februar 2024
2024-480
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. januar 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 183:
Vil ministeren i forlængelse af svar på TRU alm. del
–
spm. 118,
hvor ministeren lægger op til, at det vil være muligt, at udvide for-
søgsordningen for så vidt angår dobbelttrailer- ordning til øvrige
strækninger, redegøre for, om ministeren agter at afdække mulig-
heden for at udvide ordningen til at gælde vejnettet til Helsingør
færgehavn, så ordningen også inkluderer Helsingør/Helsingborg
og ikke kun Øresundsbroen? Det er i dag allerede muligt at køre
med dobbelttrailer på den svenske side ved Helsingborg færgeleje.
Ministeren bedes også redegøre for, om vejdirektoratet har Helsin-
gør (til færgeleje) med i deres nærværende afdækning af mulige
udvidelser af dobbelttrailervejnettet, som vil blive forelagt forligs-
kredsen bag Infrastrukturplan 2035?
Svar:
Forud for den politiske beslutning om at igangsætte et forsøg med
dobbelttrailere mellem Aarhus og Høje-Taastrup udarbejdede Vej-
direktoratet og Færdselsstyrelsen den såkaldte dobbelttrailerana-
lyse. Formålet med analysen var blandt andet at udpege et muligt
forsøgsvejnet og at fastlægge de nødvendige ombygninger for, at
den fornødne trafiksikkerhed kan opretholdes på et vejnet tilladt til
kørsel med dobbelttrailere. Kriterierne herfor er blandt andet, at
der skal være ingen eller få cyklister på vejarealet, og at adgang til
en omkoblingsplads primært skal være via mødefrie veje.
Disse kriterier betød samlet, at strækningen frem til Helsingør
Færgehavn ikke indgik som en del af et muligt vejnet for dobbelt-
trailere i analysen.
Vejdirektoratet oplyser endvidere følgende om strækningen frem
til Helsingør Færgehavn: