Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2822041_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. februar 2024
2024-480
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. januar 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 183:
Vil ministeren i forlængelse af svar på TRU alm. del
spm. 118,
hvor ministeren lægger op til, at det vil være muligt, at udvide for-
søgsordningen for så vidt angår dobbelttrailer- ordning til øvrige
strækninger, redegøre for, om ministeren agter at afdække mulig-
heden for at udvide ordningen til at gælde vejnettet til Helsingør
færgehavn, så ordningen også inkluderer Helsingør/Helsingborg
og ikke kun Øresundsbroen? Det er i dag allerede muligt at køre
med dobbelttrailer på den svenske side ved Helsingborg færgeleje.
Ministeren bedes også redegøre for, om vejdirektoratet har Helsin-
gør (til færgeleje) med i deres nærværende afdækning af mulige
udvidelser af dobbelttrailervejnettet, som vil blive forelagt forligs-
kredsen bag Infrastrukturplan 2035?
Svar:
Forud for den politiske beslutning om at igangsætte et forsøg med
dobbelttrailere mellem Aarhus og Høje-Taastrup udarbejdede Vej-
direktoratet og Færdselsstyrelsen den såkaldte dobbelttrailerana-
lyse. Formålet med analysen var blandt andet at udpege et muligt
forsøgsvejnet og at fastlægge de nødvendige ombygninger for, at
den fornødne trafiksikkerhed kan opretholdes på et vejnet tilladt til
kørsel med dobbelttrailere. Kriterierne herfor er blandt andet, at
der skal være ingen eller få cyklister på vejarealet, og at adgang til
en omkoblingsplads primært skal være via mødefrie veje.
Disse kriterier betød samlet, at strækningen frem til Helsingør
Færgehavn ikke indgik som en del af et muligt vejnet for dobbelt-
trailere i analysen.
Vejdirektoratet oplyser endvidere følgende om strækningen frem
til Helsingør Færgehavn:
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om ministeren vil udvide forsøgsordningen for så vidt angår dobbelttrailerordning til at gælde vejnettet til Helsingør færgehavn, så ordningen også inkluderer Helsingør/Helsingborg og ikke kun Øresundsbroen
2822041_0002.png
Side 2/2
”De
sidste 5,5 km fra motorvejen frem til færgehavnen indeholder
en række udfordringer for trafiksikkerheden. Denne strækning er i
dag meget trafikbelastet, og en eventuel tilladelse af dobbelttrailere
på strækningen vil give trafiksikkerhedsmæssige udfordringer for
cyklister ved en række kryds og rundkørsler. Det gælder særligt på
den sidste del ved Flynderborgvej i Helsingør by, hvor der allerede
i dag er bevågenhed omkring konflikter mellem tung trafik og cyk-
lister.
Vejdirektoratet vurderer, at disse trafiksikkerhedsmæssige risici
ikke umiddelbart kan løses, uden at det vil kræve væsentlige øko-
nomiske investeringer og kan derfor ikke anbefale, at der tillades
kørsel med dobbelttrailere frem til Helsingør Færgehavn.
En strækning fra det eksisterende dobbelttrailervejnet frem til Hel-
singør Færgehavn indgår således ikke i Vejdirektoratets igangvæ-
rende afdækning af mulige udvidelser til vejnettet.”
Det er, som jeg også skriver i besvarelsen af Transportudvalgets
spørgsmål 118 (TRU alm. del), min klare ambition, at dobbelttrai-
lervejnettet udvides til flere strækninger til gavn for både klima,
trængsel og vognmandsbranchen, men det skal selvfølgelig være
under hensyntagen til trafiksikkerheden.
Jeg glæder mig over opbakningen til dobbelttrailerforsøget og ser
frem til at drøfte en udvidelse af forsøgsordningen i forligskredsen.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen