Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
30. januar 2024
2024-452
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. januar 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra MFU Mette Thiesen (DF).
Spørgsmål nr. 181:
Vil ministeren redegøre for, hvordan ordningen for snerydning har
fungeret hidtil, og om der er sket en forværring af ordningen for
snerydning efter kommunalreformen? Vil ministeren i forlængelse
heraf redegøre for, hvad man kan gøre for at sikre tilgængelige og
ryddede veje i en normalvinter eller en vinter med højere saltin-
deks end i en normalvinter?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst føl-
gende:
”Ifølge
Vejdirektoratets vinter- og renholdelsesregulativ er alle sta-
tens kørebaner (på nær Bornholm) kategoriseret i
’Vintervejklasse
1’. Det betyder, at snerydning udføres på alle tider af døgnet og
igangsættes efter behov, så færdslen i videst muligt omfang kan af-
vikles uden gener.
Den eneste betydende ændring, der er sket i Vejdirektoratets vin-
ter- og renholdelsesregulativ siden kommunalreformen i 2007, er,
at beredskabsperiodens start fra vinteren 2022/2023 er ændret fra
den 1. oktober til den 15. oktober. Historisk har der i perioden fra
den 1. oktober til den 15. oktober aldrig været behov for sneryd-
ning.
Siden 2007 er der løbende foretaget optimeringer inden for Vejdi-
rektoratets vinterberedskab på baggrund af forudgående analyser.
Der er bl.a. sket sammenlægning af de tidligere seks vintercentra-
ler til én vintercentral i Aalborg. Dette har betydet en bedre koordi-
nering og dermed en mere ensartet indsats på statsvejnettet. Af an-
dre initiativer kan nævnes anvendelsen af bredere sneplove og
sideplov, muligheden for at private aktører kan byde ind med