Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2776235_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
7. november 2023
2023-4665
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. oktober 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Meilvang (LA).
Spørgsmål nr. 18:
Jævnfør rapporten ”Potentialet for CO2-fangst i Danmark til den
grønne omstilling” udarbejdet af Dansk Energi, udgør indenrigs-
flyvninger kun 2-3% af dansk luftfarts samlede udledninger. Mener
ministeren, at de negative konsekvenser, særligt for dansk inden-
rigsluftfart, som indførelsen af en passagerafgift på luftfart risike-
rer at medføre, opvejes af de potentielle CO2-besparelser som følge
af afgiften?
Svar:
Over 90 pct. af passagerer fra danske lufthavne rejser udenrigs, og
udenrigsruterne er typisk betydeligt længerede end indenrigsru-
terne. Det er derfor også fra udenrigstrafikken, at langt størstede-
len af luftfartens CO2-udledninger kommer. Der er også større hin-
dringer forbundet med omstillingen af udenrigsflyvninger, da fly-
ene typisk er større, og flyver over længere afstande, hvilket stiller
større krav til de grønne løsninger. Samtidig kræver omstilling af
udenrigsflyvninger et tæt samarbejde med andre lande, da dansk
enegang kan føre til, at ruter blot opstår i andre lande, hvilket ikke
gør luftfarten grønnere.
Det er derfor vigtigt at Danmark i international sammenhæng
presser på for ambitiøse tiltag, der adresserer luftfartens CO2-ud-
ledninger. Danmark har været med til at presse på for ambitiøs kli-
maregulering i EU-regi. Der er til eksempel for nylig indgået aftale
om et fælleseuropæisk iblandingskrav for bæredygtigt flybrændstof
og en udfasning af gratis CO2-kvoter til luftfarten. Derudover har
FNs luftfartsorganisation, ICAO, vedtaget et globalt mål om CO2-
neutralitet i 2050.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om ministeren mener, at de negative konsekvenser, særligt for dansk indenrigsluftfart, som indførelsen af en passagerafgift på luftfart risikerer at medføre, opvejes af de potentielle CO2-besparelser som følge af afgiften
2776235_0002.png
Side 2/2
De internationale tiltag er dog forventelig ikke nok til at nå målsæt-
ningerne i Paris-aftalen, hvorfor der også er brug for nationale til-
tag.
Som det fremgår af min besvarelse af spørgsmål nr. 14 og 15, så er
de grønne teknologier endnu ikke konkurrencedygtige med kon-
ventionelt flybrændstof. Den grønne rute kan være med til at
skubbe på modningen af de grønne teknologier og derigennem po-
tentielt understøtte CO2-besparelser ud over de nationale redukti-
oner.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen